- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
109

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 109 —

hosta och Hadakåi, som sköter om sjuka hundar. Asapura
är barnsbördens gudinna1. Hungerns gudinna heter Bhukki
Mätå, hungerns moder2. Mycket utbredd är dyrkan af
koppornas gudinna Sitala3. Den sjätte dagens gudinna,
Shashthi, har fått namn och funktion af den sjukdom, som
i dessa trakter plägar hemsöka barnen mellan sjätte och
tolfte dygnet, och som hon beskyddar emot. Dessutom
finnas särskilda gudar för kolera, skabb, malaria, dålig
matsmältning etc.4

Äfven i högre utvecklade religioner möta vi samma
slag af gudaväsen. Sålunda finna vi bland de af
forn-finnarna dyrkade gudomligheterna flera med den för
specialgudarna karaktäristiska begreppsbildningen. Munno
skötte ögonsjukdomar, Lemmas helade sår. Suonetar (af
suoni, sena, åder) spann senor och ådror. Vid väfning
biträdde Kankahattaret (af kangas, vadmal), vid färgning
Sinettäret (af sinetär, blåfärg)5. Till specialgudarnes klass
höra äfven en del af skogens skyddsandar. Häggträdets
gudinna heter Tuometar, furans Hongatar, enens Katajatar,
rönnens Pihlajatar6. Af samma art som dessa gudaväsen
äro dessutom en del af vattnets andar, såsom Aallotar,
böljornas gudinna, Kosken neiti, forsens jungfru,
Sotkot-taret, ändernas skyddsgudinna och Melatar, styrårans
härskarinna 7.

Dessa exempel torde vara tillräckliga för att
ådagalägga, att vi här ha att göra med en allmänreligiös
företeelse. Som sådan kan den betraktas, så vidt den
framträder under ett bestämdt utvecklingsskede, oafsedt om
den kan iakttagas i alla religioner eller icke. Af dess
allmänna förekomst framgår, att denna art af gudaväsen
icke kan ha varit utan inflytande på religionens gestalt-

1 Crooke, Populär Religion and Folklore of Northern India 1,113.

2 Crooke, a. a. I, 116.

3 Crooke, a. a. I, 125.

4 Crooke, a. a. I, 131, 136.

3 Castrén, Finsk mytologi, 118, 119.

6 Castrén, a. a. 105 f.

7 Castrén, a. a. 79.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free