Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romerske kejsare i marmor - IV. Klaudius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tilltalande anletsdrag. Alla hans bilder av olika
mejslar och olika värde vittna överensstämmande
därom. Och det motsäges icke av hans hävdatecknare.
Väl ha dessa gjort sig lustiga över hans pedantiska
skick och vaggande gång, men ingen har sagt, att han
var ful. Suetonius, den nitiske samlaren av allt, som
kunde kasta löje på hans minne, ordar till och med om
»en bjudande värdighet i hans yttre (autoritas
dignitasque formæ), när han stod, satt eller vilade».
Klaudiusstoden i Vatikanens rotunda är ett märkligt
konstverk. En åldrad Hamlet! Det är första intrycket.
Men Hamlet och Klaudius Cesar, Shakspeares fine
romantisk-moderne drömmare, och den tafatte, svage,
sinnlige gubben på Romas tron – en dylik jämförelse
måste ju föra en hel mängd invändningar i släptåg!
Det är sant, och likväl låter jag icke den tron fara,
att Shakspeare hade läst om Klaudius, innan han skrev
om Hamlet, att Suetonius’ skildring av den olycklige
romerske furstesonen och Saxos saga om den olycklige
danske voro förmälda i skaldens fantasi, när Hamlet
där skapades. Ett sorgligt ungdomsliv vid ett hov,
som tvang dem att hyckla vanvett, var gemensamt för
dem båda. Och att det låg en Hamlet djupt förborgad
i Klaudius Cesars själ och att Shakspeares skarpa
blick där funnit honom och låtit honom som fjäril
flyga ut ur den oformliga puppan, det tycker man sig
se framför den vatikanska stoden, vars mästare, så att
säga, huggit i marmor det grekiska ord, varmed Augustus
träffade huvuddraget i Klaudius’ skaplynne. Ordet,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>