Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Leo Tolstoi og fredssaken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
64
undergang, var det ganske naturlig at anse enhver form for
strid om landegrænser eller andre timelige interesser som
forfeilet. Forsaavidt var den historiske situation ved kri
stendommens frembrud vidt forskjellig fra stillingen paa Leo
Tolstois tid.
Leo Tolstoi var, som vi senere skal se, paa et væsentlig
punkt en daarlig historiker. Hans freds-kjærlighet, som ikke
skjelnet mellem angreps- og forsvarskrig, var beheftet med
et feilsyn. Men i én henseende hadde han ret: at man
i ny som gammel tid maa søke en høiere livsvei end den
brutale magtpolitik.
Den ældste kristendoms übetingede freds-religion fortoner
sig som en vældig motvekt mot den romerske imperialisme.
De kristne, likesom (til en viss grad) Stoikerne før dem,
vilde grundlægge et endda meget større verdensrike end
Alexanders rike og Eomerriket, nemlig Guds rike paa jor
den — aandens rike i motsætning til kjødets rike, fredens
og broderkjærlighetens i motsNtnin^ til ma^tenB og under
trykkelsens.
Paa lignende maate er Leo Tolstois store forsøk paa en
fornyelse av den oprindelige kristendom vokset frem som en
naturlig motdevZe^else mot den russiske erodrinZsnolitik og
Stor-russernes drøm om et pan-slavisk verdensrike. Mot den
pan-slavistiske national-ærgjerrighet opstillet den slaviske
stammes største mand i nutiden, Leo Tolstoi, den langt høi
ere og sublimere tanke om et kjærlighetens og arbeidsom
hetens Gudsrike paa jorden, en gjenoptagelse av en gammel
østerlandsk „utopi", som har sit utspring i menneskenaturens
lisieste evner og drifter. Overfor den umættelige havesyke
og den jordomfattende herskelyst har der atter og atter hæ
vet sig en langt høiere form av utvidelses-drift, nemlig det
enkelte lille menneskes forsøk paa at omspænde alle væsener
og tilvWreiB6Btorm6r med sin lvkkstranF og livsvilje.
Nan kunde lristes til at Bi, at tre6B-6re»mmen eller det
v6r66Nßomtattends dro6er3kav3 tanke nar Bit utspring paa
toppen av ds store verdensriker ne»ießte kultur-nivaa. Den
er de antike erodrer tolks sarteßte Kulturdlomßt. sammen,
med den Zrseske videnßkap 03 den Freske Kunßt er det alt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>