- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Första delen /
65

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Den Kievska perioden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN KIEVSKA PERIODEN. 65

Lev Tolstojs etiska och sociologiska funderingar. Vi få längre
fram göra bekantskap med den ryska samhällsbild, som inrymmes
i en bok vid namn »Domostroj», och vi skola då se, att
jämförelsen icke utfaller till förmån för Moskva ett halvt årtusende
senare. I »Domostroj» återspeglar sig det tsarisk-bigotta Moskva
med dess ytliga skenhelighet, dess servila underdånighet och
konventionella förstelning. Hos den gamle Monomach finnes
ännu ungdomlig friskhet och verklig sedlighet, utan krass egoism.
Då t. ex. »Domostroj» rekommenderar gästfrihet, så motiveras
detta därmed, att främlingen (= köpmannen) ej borde sälja en
underhaltig vara åt värden; Monomach åter förordar gästfriheten
såsom en kristlig dygd, och om värden därvid skulle hysa några
bitankar, så må det ursäktas därmed att han därigenom blir
fördelaktigt känd i världen. Och under det att »Domostroj»
betraktar kvinnan ur en rent orientalisk synpunkt, sammanfattar
Monomach sin åsikt om äktenskapet och kvinnan i följande gyllene
medelväg: *ÄIska din hustru, men låt henne icke få makt över
dig!»

*



En rätt underlig uppfattning om kvinnan framträder i ett något
senare alster, som intar ett fristående rum i den ryska
litteraturen. Det är »Den landsförvisade Danilos böneskrift». Vem denne
Danilo varit, vet man icke, lika litet som namnet på den furste,
till vilken denna kostliga böneskrift blivit riktad. En autentisk
handskrift föreligger icke, ty det ursprungliga innehållet är
avskrivet i två senare varianter, av vilka den ena adresserades till
Vladimir Monomachs son, Georgij Dolgorukij, varemot den senare
— sannolikt mer trovärdig — är ställd till Jaroslav Vsevolodovitj
Perejaslavskij, storfurste av Vladimir, död 1247 (alltså inemot
hundra år senare än den förra tidsbestämningen).

Denne Danilo, som förmodligen hade varit i furstlig tjänst,
blev av någon okänd anledning förvisad till guvernementet
Olo-nets, till en sjö vid namn Latj, vilket ger den för ordlekar
benägne författaren anledning att rimma med ordet Platj (gråt).

Rysk Kulturhistoria. /. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/1/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free