Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hermas - Herme - Hermeias - Hermelin - Hermelin, Olof - Hermelin, Samuel Gustaf
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Tekst kendes da ogsaa fra et nytestamentligt
Haandskrift (Codex Sinaiticus, se Bd II, S. 180),
som imidlertid nu kun er bevaret til mand
IV 3, 6; betydeligt mere (indtil sim. IX 30, 2)
bringer et Haandskrift fra 14. ell. 15. Aarh.,
men Slutn. maa suppleres fra de lat. Overs.;
desuden eksisterer en ætiopisk Version samt
Brudstykker af en koptisk, ligesom ogsaa de
nyere Papyrusfund har bragt et Par smaa gr.
Fragmenter for Dagen. — Den gr. (og lat.)
Tekst finder man i de alm. Udg. af de
»apostoliske Fædre« (s. d.); en dansk Overs.
foreligger ved P. W. Christensen (1856) og en
fortrinlig tysk i E. Hennecke, »Neutestamentliche
Apokryphen« (1904) S. 229 ff.; den til dette
Værk knyttede »Handbuch« bringer S. 290 ff.
en Redegørelse for den vigtigste Litt.
H. M.
Herme (gr., Ordet er det samme som
Gudenavnet Hermes), en firsidet, fritstaaende
Støtte, der foroven ender i et Hoved. I Grækenland
var det fra gl Tid alm. at opstille saadanne
Støtter, der forestillede Guden
Hermes, paa Vejene, foran
Husenes Indgang o. l. St. Hvor langt
denne Skik rækker tilbage, er
uvist; den kan paavises i 6. Aarh.
f. Kr., men al Sandsynlighed
taler for, at den er meget ældre.
Rimeligvis har disse H. udviklet
sig af de primitive Vej mærker
og Skel, Stenhobe, hvortil
enhver Forbidragende føjede sin
Sten, og hvori der fæstedes en
Pæl; saadanne findes i alle
Verdensdele og kan ogsaa paavises
i Oldtidens Grækenland. Det er
naturligt, at disse Vejmærker, da
Grækerne begyndte at skabe
Billeder af deres Guder,
udformedes til Billeder af de
Vejfarendes Gud, Hermes; medens
Gudebillederne i
Tempelbygningerne senere under Kunstens
Udvikling blev til virkelige Statuer,
bibeholdtes ved H. den gl. »4-kantede
Tildannelse« (Thukydid). Kun Hovedet blev kunstnerisk
behandlet; i Armenes Sted fandtes ofte to
smaa firkantede Fremspring, paa Forsiden som
oftest den mandlige Kønsdel. Senere udviklede
sig heraf en anden H.-Form, idet den
firkantede Støtte kun bibeholdtes forneden og fra
Hoftepartiet gik over i en plastisk udført
Overkrop; dog vedblev den gl. Form af H. hele
Oldtiden igennem at være den alm.
Hovedmassen af de antikke H. svarede til deres Navn
ɔ: de forestillede Guden Hermes; dog
benyttedes H.-Formen i Oldtiden ogsaa til
Fremstilling af andre guddommelige Væsener
(særlig Dionysos og Herakles). Vasebillederne viser
ofte H. opstillede ved et Alter, paa hvilket der
bragtes Ofre; ved Hermes-Festerne blev de
kransede. Der henlagdes Frugter o. a. Gaver
foran dem. Ligesom andre Gudebilleder var H.
hellige og ukrænkelige; det vakte stor
Bestyrtelse i Athen, da man en Morgen i Aaret 415,
kort før Flaaden skulde afgaa til Sicilien, fandt
H. rundt om i Byen mishandlede; det gav
Anledning til en stor Retssag, den saakaldte
Hermokopideproces (s. d.; jfr Andokides). Paa
Ungdommens Øvelsespladser (Gymnasierne)
fandtes H., der forestillede Hermes, Idrættens
Beskytter; da Gymnasierne senere blev Sæde
for den højere aandelige Undervisning
(Filosofi, Retorik m. m.), opstilledes der ogsaa
Billeder af store Tænkere, Talere o. a. i
H.-Form. Denne blev saaledes efterhaanden en
ret alm. Form for Portrætfremstilling af
fortjente Mænd. I den hellenistiske Tid udviklede
sig heraf Busten, idet man lod den firkantede
Støtte, der ved Portrættet ingen Bet. havde,
bortfalde.
C. B.
Herme (efter et attisk Vasebillede fra 5. Aarh. f. Kr.). |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>