- Project Runeberg -  Samlaren / Fjortonde årgången. 1893 /
12

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Våra första reformationsskrifter och deras författare. Af Richard Steffen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12 Våra första reformationsskrifter och deras författare.

det i detta afseende förhåller sig med »Een liten boock om
Sacramenten» är kanske något ovisst; det heter uti företalet: »epter
thet mong ^vilfarelse vpkommen ära . . . . är här nu en liten boock
vthsatt på Swensko om samma sacrament.» »Utsättia på Swensko»
betyder åtminstone ibland »öfversatta till svenska», men behöfver
ej alltid ha denna betydelse. Det vore oförklarligt, om Olauus,
som i allmänhet är mycket noga att sätta ut sitt namn på de af
honom författade skrifterna, ej skulle hafva gjort det på denna,
som både till innehåll och omfång är en af de allra vigtigaste.
Den omfattar 72 sidor och är sålunda lika stor som ’Itt fögho
sendebreff’, ’En liten vndervisning om Echteskapet’ och ’Om Gudz
ordh och menniskios bodh’ tillsammanstagna.

Härmed sammanhänger, att dessa arbeten ej häller såsom alla
de öfriga äro hållna i den personliga, skarpt subjektiva ton, som
vi finna i de öfriga af Olavus’ skrifter från 1528. Den föregående
öfversigten torde i någon mån hafva visat huru genoingående Olavus
tar sitt eget jag med. Öfverallt är det frågan om hvad ’jach
Olavus’ gjort och tänker göra. I företalet till skriften om Sacramenten
heter det däremot blott att »epter thet mong wilfarilse vpkommen
ära . . . är här nu en liten boock vthsatt på Swensko om samma
sacrament epter then helga scrifftz sinne och mening».
Sammalunda är förhållandet med postillan.

Det finnes en liten passage i skriften om Sacramenteo, som
skulle kunna tyda på, att den värkligen vore författad af Olavus.
Det står nämligen i den afdelning, där det talas om äktenskapet
och papisternas stadganden härom: »och är j thenna motten
vppen-barliga skeedt enioot scrifftena som j en besynnerligt} traktat
ytterligare nest gudz hielp förtelias skal.» Emellertid inledes skriften
om äktenskapet, hvilken utkom endast 13 dagar efter boken om
Sacramenten med följande ord: »Jach haffver lenge hafft i sinnet,
åth iach skulle lätet uthgå noghot aff prentet om echteskapet hwem
thet ioflighit är eller ey och baffver thet doch fördröght alt här
til för theres skul som swaghe haffva warit.» Detta skulle Olavus
ej rätteligen kunnat säga, om han endast få dagar förut släppt ut

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:16:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1893/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free