- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioandra årgången. 1911 /
14

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oscar Wieselgren, Teaterhistoriska studier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14 Oscar Wieselgren

räknar man verkligen ända upp till 15 — 20 olika afdelningar inom
dramat, därvid dock synbarligen ej alltid dekorationsväxling varit
nödvändig. Man räknade på att genom flitigt användande af dessa
eifektmedel locka åskådare och försummade icke att i programmen
påpeka tillvaron af "månge Förändringar och Machiner". Därjämte
förekommo äfven pantomimiska inlägg, hvilka man här betecknar
med uttrycket "præsentationes". På ett ställe omtalas sålunda ett
dylikt inlägg med orden "Wird eine Comödie gemacht so nur in
lauter Præsentation bestehet"; i ett annat tämligen utförligt
program ger texten oss en god föreställning om en pantomim af
allegoriskt innehåll. I det af truppen spelade Disa-dramat möter oss
nämligen följande beskrifning: "Scen 4. Bönderne warda af en stor
wild Oxe förföljde, Hungers-nöd och Wåld der med at antyda. —
Scen 5. Warder denne wilde Oxen af en Jungfru tillbaka hållen,
förståendes der med, at en Qwins-Person igenom sitt råd skulle
denna Swårheten afhielpa, förthenskull hon ock til en Drottning
krönt, af Undersåtarne med knäfall hyllad warder, hwarunder en
douce Musique af några Årier sjungen blifwer." Att på detta sätt
i ett par lefvande tablåer sammanfatta dramats innehåll var, som
jag i annat sammanhang uppvisat, ett tekniskt konstgrepp, som
1700-talets tyska vandrartrupper öfvertagit från den holländska
1600-talsteatern och som den svenska teaterpubliken haft tillfälle
att beundra redan på scenen i Lejonkulan.

Skådespelarnas uppträdande var naturligen ur konstnärlig
synpunkt liksom samtidens skådespelarkonst öfver hufvud taget af
tämligen primitiv karaktär. Man föraktade icke att inlägga
akrobatiska konststycken och dylikt i dramerna för att sålunda öka
deras dragningskraft på publiken. "Harlequin", omtalas det i ett
af programmen, "wird heute sein Meister-Stück in Voltesiren auf
der Schwang-Seil mit verschiedenen Variationen und Lustbarkeiten
sehen lassen". Den fristående Arlequinsrollens vikt framgår för
öfrigt med all önskvärd tydlighet af hela programkollektionen. Det
är ett egendomligt undantag från den vanliga regeln, att Tartuffe
efter allt att döma uppförts utan dylika tillägg; åtminstone har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1911/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free