- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioandra årgången. 1911 /
15

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oscar Wieselgren, Teaterhistoriska studier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teaterhistoriska studier 15

programmet, som eljest omständligt brukar beskrifva Arlequins olika
förändringar, intet att förmäla om något dylikt.

I allmänhet framfördes de viktigaste tilldragelserna i dramerna
på scenen. Man fick sålunda se både fältslag, andeuppenbarelser,
afrättningar, festprocessioner o. dyl., naturligen utfördt med all den
apparat, hvaraf scenen i Bollhuset var mäktig. Vid ett tillfälle —
i det ofvan omtalade dramat om Cartouche — fann man sig likväl
föranlåten att utelämna den scen, som troligen eljest i publikens
ögon utgjorde dramats kulminationspunkt: "Zur dienstl. Nachricht
dienet", meddelar programmet, "dass die Execution nicht öffentlich
vorgestellet wird". Men detta var ett sällsynt undantag, och att
konsekvent genomföra en dylik princip skulle troligen hafva varit
ett äfventyrligt företag för en teaterprincipal. •

Musikaliska inlägg förekommo synnerligen talrikt i truppens
dramer. Dels beledsagades hela uppförandet af "eine Starcke und
angenehme Instrumental-Music", dels voro arier och mindre
sångstycken här och där infogade i skådespelen, hvilka därigenom kommo
att taga en form, i viss mån öfverensstämmande med operans. Då
programmen emellertid endast i ett par fall meddela närmare
uppgifter i dessa frågor, låter sig detaljerad kännedom om det
musikaliska elementets roll vid truppens föreställningar icke uppnå.

Den ofvan gifna öfversikten torde hafva lämnat en i
grunddragen korrekt föreställning om den art af dramatik, som under
1700-talets tidigare decennier blef bekant i Sverige genom de
vandrande skådespelartruppernas förmedling. Att exakt uppskatta dess
betydelse ur litterär synpunkt är en synnerligen svår uppgift, men
att inflytandet från densamma ej varit utan sin vikt torde vara
säkert. Emellertid undergick den allmänt litterära uppfattningen i
Sverige just under dessa år en långsam förändring; traditionen från
1600-talet började förlora i styrka i samband med det nu först
börjande inflytandet från Frankrike. De vid svenska hofvet anställda
franska teatertrupperna spelade naturligen härvid en ej ringa roll.
För den mera bildade och kritiska delen af publiken ägde en stor
del af vandrartruppernas repertoar säkerligen endast
kuriositetsintresse, såvida man icke såg dem med samma ögon som Holberg

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:20:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1911/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free