Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sixten Belfrage, Genombrottet i Lidners diktning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Genombrottet i Lidners diktning.
Af
Sixten Belfrage.
Juli etted i kterna.
Från Lidners Tysklandsvistelse är som bekant blott bevarad
den korta skissen till "Adelaid". Så sannolikt är det väl ej heller,
att Lidner producerat mycket under denna tid. Han har nog
mestadels förhållit sig receptiv. Af så mycket större intresse är det att
undersöka, hvad som var det första alster, som lämnade Lidners
hand, när han kommit till Paris, och att närmare analysera detta.
Ty det bör ju bära något vittne om, hvad intryck på skalden hans
Tysklandsvistelse gjort.
Redan vissa antydningar i "Erik XIV" göra det troligt, att
Lidner under sin första Paristid stått under påverkan af
klosterdikten. Sedan Lamm påvisat, att Lidners Romeo-Juliettedikter äro
skrifna före "Året 1783", och ansett det sannolikt, att de böra
hänföras till vistelsen i Paris,1 ligger det rätt nära till hands att
antaga, att vi just i dessa ha att göra med Paristidens
förstlings-dikter. En närmare undersökning visar också, att så är fallet.
Såsom Lamm på anfördt ställe påpekat, återgår Lidners "Romeo
till Juliette" i viktiga delar på Dorats heroid om Comminge.
Lamm anför som särskildt frappant exempel Romeos utbrott, när
han skildrar för sig själf, huru Juliette blifvit skild från honom:
Är Du förnöjd min Far? Du, utur stånd att ömma,
Åt den Du lifvet gett, til dödens qval kan dömma!
1 Lidnerstadier, Saml. 30: 143.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>