- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
175

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tegning af Boucboi-

DE to Ord »Fransk Kunst« har for enhver
Kunst-| elsker en egen skøn og festlig Klang. Ved disse
’ Trylleord vil dog maaske de fleste især mindes,
hvad der er frembragt nær vor egen Tid. Men
fransk Kunst er en Skønhedsverden, hvor der fra
Middelalderen er ophobet en uendelig Rigdom af
forskelligt-artede, kostelige Skatte.

Den her meddelte Oversigtsfremstilling skyldes Paul
Vitry. Foruden at være en indtagende Personlighed er han
en af Frankrigs fineste Kendere og dygtigste
Museumsmænd. Han har bl. a. haft det Held at genfinde Salys
længe forgæves eftersøgte Statue »Ynglingen med Geden«.
Selvfølgeligt lader hans Artikels Udsyn over et saa
vidtstrakt Rige kun dets talløse Herligheder skimte i
perspektivisk Forkortning. Den opfordrer til at søge dem og se
dem uden al for stor Hast.

Thi ikke helt uden Grund gav Julius Lange engang en
purung Kunstner, der spurgte, om han kunde have Gavn
af en 8 Dages Studierejse til Paris, dette Svar: »Gaa
hellere ud i Tivoli, og bliv ved at køre rundt i Karussellen;
det er billigere og Udbyttet er det samme!« Alligevel vil
maaske den, der tilbringer nogle Uger i Paris og anvender
en Dag paa Chartres eller Reims, kunne faa en Anelse om
de ypperste Værdier i fransk Kunst, NB. naar han undgaar
»Salonen« og ikke tænker paa at gennempløje hele
Versailles, men bliver i Louvre, og kun forlader det for at
aflægge et Besøg i Moreau-Nelaton-Samlingen i Musée des

Arts decoratifs eller se paa slige Ting som Tapeterne med
Enhjørningen i Cluny eller Madonnafiguren paa Nordsiden
af Notre Dame.

Der er jo Dele af fransk Kunst, til hvilke en Dansk
allerede hjemme kan have skaffet sig nogen Kendskab. Vi har
i København haft baade gode og mindre gode Udstillinger
af nyere fransk Kunst, den bedste, desværre utilstrækkeligt
paaskønnede, i 1914. Megen god fransk Kunst findes i
Glyptoteket, noget ogsaa i andre af vore offentlige
Samlinger. Til disse hører ikke Akademiet, hvor et Par
udmærkede franske Portrætter fra det 18de Aarhundrede er
gemte, men det er lykkedes Otto Andrups Dygtighed og Energi
til Frederiksborg at bjerge andre, om hvilke han i dette
Hefte beretter. Tillige bør det erindres, at vi i vort
smukkeste Monument, Salys Rytterstatue, og i Jardins Pavillon
bag »Christian 7des Palæ« paa Amalienborg ejer virkelige
Alesterværker af fransk Kunst og Aand. Disse Kunstnere
indkaldtes for at uddanne hjemlige Talenter, men størst
Betydning fik fransk Indflydelse paa Dansk Kunst under
Eckersbergs Studieaar hos David ved at klare hans Syn
til at udføre gode Gerninger som Kunstner og som Lærer.
Nyere dansk Kunst har atter med Rette taget Lære af
fransk. Thi Frankrig har ubestrideligt i de sidste
Aarhundreder — ligesom allerede da det skabte den senere
med Smædenavnet »Gotisk« betegnede Stil, — været det
førende Land i Kunsten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free