- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niende aargang. 1898 /
417

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. Anathon Aall: Grundtræk af filosofien i vor tid - III. Det ethiske verdensanskuelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

417*

Sagen staar da saaledes: Det subjekt hvis forhold til sandheden
staar paa prøve, kan være slåp ligeoverfor den virkelighed det
gjælder. Er han dette, saa vil der være et felt virkelighed, der
kom indenfor hans forestillingskreds men hvor han ikke lever med.
Istedetfor i livets tjeneste faar han en smertelig følelse af cit staa
i dødens sold. Ogsaa andre mennesker bliver opmerksom paa
hans holdning. Der staar gravlugt af det der gaar usandhedens
ærend. Man foragter ham, d. e. agter ham ikke for menneske
eftersom han svigtede paa det punkt, hvor menneskeligt liv
virkeliggjøres. Man behandler ham derefter. Religionen kommer saa
til og fortæller om et ansvar, han ikke selv overskuer. Saaledes
straffer det sig paa indre og ydre vis, udtrykkelig i døgnets verden
og kanske end føleligere ved en forestilling gaaende paa et
oversanseligt liv, som videnskaben rigtignok ikke kan fortælle om,
men derfor mennesket sagtens have tro paa. Paa alle punkter
øver livet justits. Forbryderen var delvis vidende derom paa
forhaand. En tanke herpaa spillede med i den konflikt, der i
hans sjæl gik forud for den endelige holdning. Men denne tanke
naaede ikke frem til at blive det motiv der gjorde udslaget. Du
burde have handlet anderledes, siger han, under magten af den
nye forestillingsrække som den udførte handling og dens forstaaede
følger har over ham. Jeg kunde have handlet anderledes, tror
han maaske ogsaa. Sikkert er, at han næste gang eller ved en
ny prøve, hvor beslegtede modsætninger er forhaanden, vil have
et nyt pius til den positive motivrække. Som han nu er situeret,
maa han tage ansvar og følge af sin handling. En fant maa bære
sine filler.

Det oven givne er en hel liden udredning af det ethiske
problem og af de konsekvenser, menneskets praktiske holdning til det
drager efter sig. Ud fra livets egen virkelighed stiger de op, de
ethiske fordringer, med livets egen maalestok bliver de maalt.
Man tænke sig nu en for forskningen uigjennemtrængelig høiere
sammenhæng tilstede, eller man give en religiøs opfatning af
forholdet sin tro : for o s er og bliver det livets ret der giver clen
bindende kraft. Heri ligger svaret paa spørgsmaalet om de ethiske
love, om deres videnskabelighed, om det gyldige i deres fordringer.
Deres videnskabelighed er lige sikret som alt det andet af
lovmæssig regelmæssighed, der danner stof for erfaringen.

Med hensyn til gyldigheden af de ethiske love, da er følgende
at sige: De er i indhold absolut; men deres omfang varierende.
Ligesom overhoved livet hos nogle har et vidt omfang, hos andre

27

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:18:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1898/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free