- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
26

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Edvard Munch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26

Jens Th iis.

Men hvorfor blev han i vore dage til det pragtfulde
brudstykke af en maler, som han er — torsoen af en stor maler?

Fordi tanken og emnets stemning var ham saa usigelig
meget væsentligere end formen, at han aldrig har tugtet sin
haand, at han altid har ladet haant om de maleriske midlers
fuldkommengjørelse og aldrig har villet erkjende et
kunstverks afhængighed af de smaa ting.

Hans kunsts brist skyldes utaalmodighed. Hans
udholdenhed staar ikke i forhold til lians inspiration. Derfor
er hans kunst blevet stakaandet og ilfærdig, derfor er hans
form ofte raa og hans farve fuld af tilfældighedens pletter.

Heller ikke har det baadet Munchs kunstneriske
udvikling, at han ligefra først af er bleven mødt med den hadskeste
modstand. Meel stigende trods har han blot udæsket de
uforstaaende, tirret de krænkede og undertiden ogsaa skuffet
sin kunsts venner.

Edvard Munch er bleven det modsigelsens tegn, som
det var ham en trang at være. For hans steile selvfølelse
har den spot og forbitrelse, som allevegne mødte hans kunst,
kun været et eggende martyrium.

Men modstanden har dog til enhver tid været ledsaget
af beundringen. Og mere og mere har Munchs kunst
vundet rum. Arbeider, som, da de fremkom, overøstes med
haan og uforstand, har efterhaanden tiltvunget sig en sen
anerkjendelse, og mange er nu de, som erkjender, at geniale
egenskaber i sterke glimt lyser frem af denne kunst. Ja,
selv Munchs senere, mest udæskende produktion har slaaet
brede bevægelsens ringe om sig i publikums-havet. Og
internationalt anlagt, som disse hans senere spekulative arbeider
er, har Munchs kunst rundt om i de store kulturcentrer
vundet sin lille skare tilhængere, som med fanatisme
omfatter dens idéer.

Hvad er da indholdet i denne kunst? Hvilke er dens
emner, og hvad er det for et livssyn, som meddeler sig
gjennem den?

Blandt Munchs tidlige arbeider hører «Det syge barn».
Dette billede er malet under indtryk af den
impressionistiske kolorisme, som dengang begyndte at faa indpas i norsk
naturalisme. Som teknisk experiment vakte billedet ved sin
fremkomst (1885?) vistnok mest forundring. Selv i
kunstnerkredse blev det strengt bedømt for den ligegyldighed, hvormed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free