- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
240

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. E. Refsdal: Nationalteatret: Et tilbageblik og en appel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om teatrets evne kan der ikke disputeres.
Først repertoiret.
I. E. Refsdal.
sen, Garmann, Stormoen, Bernt Johannessen, Voss, Schanche,
Der stiger ved hvert af navnene teaterminder op om øie
blikke, da vi har staaet ansigt til ansigt med den store
kunst.
Der er Eldegaard, som kanske blir altfor lidet brugt.
I ham eier vistnok teatret en karakterskuespiller af rang,
om del vilde bruge ham i Holberg eller i Shakespeare.
Der er Stub Wiberg, der som advokat Berent naaede
det fortrinlige og som Hjalmar Ekdal det geniale.
Og der er Eide, den vældige naturkraft, som det er van
skeligt at tæmme, men som der kan staa glans af. Tænk
paa hans fortræffelige Smed-Nils i «Fossegrimen», det bedste,
han hidtil har skabt.
Der er ja der er flere, som har krav paa at blive
nævnt. Men for vort formaals skyld har vi nok. Teatret
behøver ikke at lade noget drama ligge uspillet af mangel
paa kunstnerkræfter. Endnu en ny seier har det vundet i
den allersidste tid. Med «Fossegrimen» har det vist, at det
ogsaa magter et føre frem landsmaalsstykker i en fuldt vær
dig form.
Kun endnu ét: De fleste af disse kunstnere er unge,
som staar i sin bedste kraft, eller endnu yngre, som har det
høieste punkt paa sin kunstnerbane foran sig. Teatret er et
ungt teater ogsaa i det, at det eier en rigdom af den charme,
som altid hviler over talenter i vekst.
Men hvorledes har saa dets vilje været? dets forstaaelse
af sin opgave, i valg af repertoire, i den kunstneriske frem
førelse og i sin ledelse af skuespillernes kunstneriske ud
vikling.
I det forløbne femaar har teatret spillet af Holberg til
sammen 6 stykker (af det ene, «Barselstuen», dog kun 2den
og 3dje akt), af Wessel 1," af Ibsen 10, af Bjørnson 10, af
Jonas Lie 2, af Gunnar Heiberg 4, af andre yngre norske
forfattere 15 stykker, altsaa ialt 48 norske stykker. Der
har følgelig gjennemsnitlig været 9—lo premierer pr. sæson
paa norske stykker i femaaret. Mere kan der kvantitativt
neppe forlanges af teatret, seiv ikke i disse første aar, medens
det endnu bar første omgang tilgode i Ibsens og Bjørnsons
rige skatkammer.
240

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free