- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
82

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. Chr. E.: Den gammelkirkelige bekjendelse og nutidens prest i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P. Chr. e.
kan han være i overensstemmelse med sin overbevisning
uden at afvige fra apostolicum? Regelmæssig tilbagevendende
vanskeligheder medfører ogsaa katekismusundervisningen,
hvori presten i foreskrevne spørgsmaal og svar skal ind
prente børnene den logisk umulige treenighedslære, den sede
lig umulige arvesyndsteori, den groteske djævletro. Tunge
kors for den videnskabelige og pædagogiske samvittighed.
Ovenikjøbet er ogsaa de i de liturgiske bøger forekommende
bønner og formler for kultushandlinger gjennemsyret med
nutildags usmagelige forestillinger og skal dog foredrages
strengt efter ordlyden. Hvor lidet opbyggeligt maa det ikke
være for en modernt tænkende prest, naar han ved nadveren
ifølge formularen maa betone den virkelige nydelse af Kristi
Jegeme og blod som hovedsagen.
Gjennemtænker man efter den moderne tænknings maale
stok indholdet i de gammelkirkelige bekjendelser, som presten
er forpligtet til offentlig at staa inde for, saa forvandles den
gamle Jovsang over prestens tro sig til bitter ironi:
«Ich hab’ gesagt, ein Pfarrer glaubt,
das kaum ein Mensch bringt in sein Haupt»
Ja hovedet eller rettere sagt hjertet maa krympe sig i
ham under den indre nød, som bekjendelsestvangen paa
fører ham. Man siger vistnok, at praksis er mildere end
teorien, at konsistorierne raangesteds er liberalt sindet, og at
presten derfor i virkeligheden slet ikke er saa strengt bundet
inden bekjendelsernes grænser. Men kan da en, nøiere seet,
dog ganske tilfældig tolerance tilfredsstille nogen? Hvorledes
forholder det sig med de bekjendte tilfælde, hvori enkelte
prester i den senere tid er blevet afsatte paa grund af af
vigelse fra bekjendelsesskrifterne? Mod pastor Sydow blev
der anlagt proces paa grund af hans fornegtelse af Kristi jom
fruelige fødsel; Christoph Schrempf blev afsat, fordi han ved
daaben ikke mere vilde anvende apostolicum, pastor Weingart
i Osnabriick, fordi han i en paaskeprædiken tilstod, at han
ikke trodde paa Kristi legemlige opstandelse. 1 alle til
fælde var personerne udadlelige, og det dreiede sig heller ikke
om ukristelige lærdomme; men anklagen rettede sig mod
punkter, hvori utallige prester deler de anklagedes overbe
visning, seiv om de ikke har givet sin mening offentlig ud
tryk eller ved en skjæbnens gunst endnu ikke er indhentet
82

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free