- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
336

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Andersen: To religioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Andersen.
Kristus døde for vore synder 1 efter skrifterne» o. s. v. (Iste
Kor. 15, 3). Der underforstaar mange til «modtog»: ved tra
dition, fra urmenigheden.
Men paastanden om enighed mellem de to parter med
hensyn til «evangeliet» lader sig paa den ene side umulig
forene med den historiske kjendsgjerning: Første Klemens
brev. Denne skrivelse fra den romerske menighed til den
korinthiske, fortæller med al ønskelig klarhed, at endnu saa
sent som henved 100 eft. Kr. var ikke Paulus’s forsonings
lære godkjendt som «sandhed til salighed», i Rom. I den
menighed sidestilles Jesus med Noah og Jonas, og det han
har bragt menneskene, er ikke retfærdiggjørelse ved
tro, men det er «omvendelsens naade», og med al mulig
styrke forkynder brevet retfærdiggjørelse ved gjerninger
(sml. min «Jesu person og gjerning», side 66). Og
det siges udtrykkelig, at «apostlerne modtog det glade bud
skab for os fra Herren Jesus Kristus».
Men af denne historiske kjendsgjerning folger da übøn
hørlig, at de som bragte «evangeliet» til Rom 2, de havde
bragt ikke Paulus’s, men Jesu og apostlernes «evange
lium». Og til trods for at Paulus seiv i to samfulde aar
skal have virket i Rom, havde han dog ikke formaaet at
omvende menigheden der til sit «evangelium». Men den ro
merske menighed var en stor og anseet menighed, saa det
er ikke rimeligt, at den har dannet en undtagelse med hen
syn til forholdet mellem de to «evangelier».
Paa den anden side udtaler Paulus seiv i Ga 1 at e r bre
vet tydelig nok, at forholdet mellem urmenigheden (og apost
lerne) og ham har været et stridens forhold, og det netop
i anledning af hovedspørgsmaalet : om et menneske bliver
«retfærdiggjort af lov-gjerninger» eller «af tro paa Kristus».
De galatiske byer har i sin tid modtaget «evangeliet» af
Paulus. Men saa kommer der til dem «nogle» som forkyn
der dem «et andet» evangelium, et udtryk som Paulus
1 Merk vel at ledet: «for vore synder» man gl er i Luk. 24, 44 fig., hvor
Jesus «oplod disciplenes forstand saa de kunde forståa skrifterne».
2 Det var sandsynligvis romerske jøder. Ifølge Ap. gj. var der ogsaa «til
reisende fra Rom» blandt tilhørerne ved Peters pinsetale, saa betegnelsen af
den romerske menighed som en datter af urmenigheden, eller som indirekte
grundet af Peter, vistnok er fuldt berettiget.
336

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free