- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
335

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Andersen: To religioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men n u kan det gives.
To religioner.
skrive» (Po nto pp ida n). Men da kan der selvfølgelig ikke
forekomme modsigelser i skriften nåar det gjælder sand
heden til salighed. Og da nu Paulus, som først og fremst
er den «klippe» kirken er bygget paa, lærer at man for at
blive salig maa tro paa Kristus og hans forsoningsdød, maa
selvfølgelig Jesus lære det samme. Man bruger da, for at tale
med stiftsprovst Brochmann i 1896, «tekster som f. eks.
Mt. 5,20 ff. dersom eders retskaffenhed ikke overgaar de
skriftlærdes og farisæernes, kommer I ingenlunde ind i him
lenes rige som et springbret til at komme til at prædike
om noget andet, nemlig Kristi lovopfyldelse i vort sted og
retfærdiggjørelsen af troen» («Luth. kirket.» 19,333), eller som
den samme siger et andet sted: man «trækker försoningen
ved haarene ind i tekster som sædemanden, skattens mynt»
o. lign. f. eks. den tabte søn («L. K.» 19, 164) 1.
Men til trods for alle fortolkningskunster kommer atter
og atter det spørgsmaal frem : Hvorledes skal man forklare
sig de mange ord i det nye testamente, f. eks. i bjergpræke
nen, Jakobs brev o. s. v., om at vi skal dømmes efter vore
gjerninger? Svaret er ganske ligetil dette: Jesus og Pau
lus repræsenterer to himmelvidt forskjellige religioner. Men
det svar kan kirken naturligvis ikke give, da det svar jo
simpelthen sprænger kirken. Og det kunde overhovedet ikke
gives, saalænge ikke nadverberetningens og løsepengestedets
uægthed var godtgjort.
Paastanden om at det «evangelium» Paulus forkyndte
var det samme som det apostlerne og urmenigheden havde
ira Jesus seiv, mener mange at kunne støtte ved Paulus’s
udtalelse : «Jeg overgav eder .. . hvad jeg seiv modtog, at
1 Sml. Klaveness i «Norsk kirkebl.» 1907, 145: «teologerne har altid
været slemme til at fuske, ikke bevidst, men uvilkaarlig, idet deres forskning
har været behersket af tendens.
Hvor har ikke den ortodokse teologi fusket for at faa alting til at klaffe
rigtig sammen. De bibelske forfattere maatte endelig stemme overens indbyrdes
og med kirkens lære. For at faa det resultat frem, blev teksten dreiet og
vendt, en del stukket under stolen, en anden del trukket frem efter haarene.»
335

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free