- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
338

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Andersen: To religioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Andersen.
urmenigheden i tilslutning til Jesu egen forkyndelse, og det
andet af Paulus. Og disse to stod i den skarpeste strid med
hverandre, idet det ene hævdede lovens fortsatte bestaaen,
medens derimod Paulus lærte, at loven nu var afløst af troen
paa Kristus og hans korsdød. Men i en hovedsag faldt de to,
i ethvert fald udvortes, sammen, forsaavidt de begge forkyndte
Jesus som Messias, hvorfor ogsaa «støtterne» kan give Pau
lus og Barrabas «samfunds-haand» ved det i kap. 2, i fig.
omtalte møde *.
Om sit evangelium forsikrer Paulus videre, at det ikke
er menneskeverk, hvad de ovennævnte «nogle» aabenbart
har paastaaet om hans sær-lære; heller ikke har han «mod
taget det eller lært det af noget menneske», hvad de aa
benbart har paastaaet med hensyn til de punkter, hvori hans
evangelium faldt sammen med urmenighedens, særlig da vist
nok med hensyn til hans opfatning af Jesus som Messias.
Ogsaa han, forsikrer han, har modtaget det «ved Jesu Kristi
aabenbaring». Og han afviser paa det bestemteste at han
stod i nogetsomhelst afhængighedsforhold til apostlerne og
urmenigheden. Meget mere holdt han sig principmæssig borte
fra dem, naturligvis foråt ingen med noget skin af ret
skulde kunne sige, at han var afhængig af dem. Efter sin
omvendelse, oplyser han, drog han ikke op til Jerusalem til
dem som var apostler før ham; men han drog straks bort
til Arabien og vendte tilbage til Damaskus. Tre aa r efter
drog han op til Jerusalem for at blive bekjendt med Peter,
men nogen anden at apostlerne saa han ikke, undtagen Ja
kob, Herrens broder, og personlig var han ukjendt for de
kristne menigheder i Judæa. Fjorten aa r derefter gik han
atter op til Jerusalem, efter en aabenbaring.
Det er da ogsaa en uimodsigélig kjendsgjerning, at Pau
lus paa det bestemteste hævder, at han med hensyn til sit
evangelium er fuldstændig uafhængig af apostlerne og ur
menigheden, og har det fra Jesus Kristus seiv. Og nåar
1 At «de som var apostler før ham» dermed skulde have godkjendt hans
opfatning af «Kristi» død, følger aldeles ikke af dette, eller af det han over
hovedet fortæller fra mødet. De har sandsynligvis ingen indsigelse gjort
mod hans lære, men at de havde indsigelser at gjøre fremgaar jo paa det
klareste af det Paulus seiv oplyser om den uophørlige kamp de førte mod
hans «evangelium.»
338

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free