- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
339

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Andersen: To religioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

To religioner.
han da i 1 Kor. 15,3 om sit evangelium siger, at han «seiv
modtog det», da gaar det umulig an der at underforstaa :
«fra urmenigheden». Man maa tænke til: «ved Jesu Kristi
aabenbaring» 1.
Og paastanden om at apostlerne «bekjendte sig til Pau-
tro», og at begge parter forkyndte det samme «evange
lium», .Paulus’s nemlig, den paastand er fuldstændig uhold
bar. Den stränder übønhørlig paa den historiske kjends
gjerning og paa Paulus’s egen udtrykkelige erklæring 2.
Paulus’s «Christos» har da ingenting med den, historiske
Jesus og hans gjerning at bestille, og hans «evangelium» har
ingen tilknytning i Jesu forkyndelse eller i urmenighedens
«kristendom». Hans «evangelium» er helt og holdent hans
eget verk. Og dette «evangelium», hvis gudsbegreb og moral
ligger saa dybt under det gudsbegreb som stod for Jesus, og
den moral han forkyndte, det har kirken gjort til sit,
og det danner kjernen i den saakaldte kristendomskundskab
som meddeles i vore skoler.
1 Det er ogsaa den gamle kirkelige forklaring af stedet. De som under
forstaar: «fra urmenigheden», med henvisning til de af Paulus her naevnte histo
riske begivenheder (saa ogsaa undertegnede i «Sandheden med hensyn til det
nye testamentes nadverberetninger» s. 62), har overseet, at Paulus ikke her
foredrager historie, men nævner hoveddelene af sit evangelium, der er gjen
stand for tro.
2 En direkte udtalelse fra urmenighedens side om dette modsætningsfor
hold mellem den og apostlerne paa den ene side og Paulus paa den anden,
finder J. Kreyenbuhl (i ZNW. for 1907) i de underlige ord som Matthæus
hegger Jesus i muiiden, da Peter har erklæret ham for Messias: «Salig er du
Simon, Jonass søn ! Thi kjød og blod har ikke aabenbaret dig det, men min
fader i himmelen. Og jeg siger dig, at du er Peter» klippemanden —; «og
paa denne klippe vil jeg bygge min menighed.» 1 disse ord ser Kreyenbuhl
urmenighedens svar paa Pauluss optræden mod Peter i Antiochia, hvor han
bebreidede Peter, at denne ikke gik ret frem efter evangeliets sandhed, «sit»
evangeliums selvfølgelig. Dertil svarer urmenigheden : Ikke Paulus’s evange
lium er sandheden, men Peter er den klippe hvorpaa Jesu menighed er
bygget. Opfattet paa den maade giver ordene, som man ser, en fortræffelig
mening. (Jesus kan naturligvis ikke have sagt dem. Thi han forkyndte jo
lige til det sidste, at Gu d s riget skulde komme ved en naturomvæltning,
i ethvert fald for den dalevende slægt var vandret heden).
Axel Andersen.
339

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free