Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andr. M. Hansen: Tidens tanker. Rom og verdenshistorie
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
TIDENS TANKER.
Rom og verdenshistorie.
IRom sidder pave Leo og dømmer hele den nye tids tænk
ning. For ham staar omtrent alt ide moderne aands
strømninger, som bærer den moderne civilisation med dens
tyngdepunkt i Nordvesteuropa, som noget fremmed, uvedkom
mende. Verden er for ham kun den hellige romerske kirke,
verdenshistorien er kun bibelhistorie og beretningen om det
gamle romerske verdensriges tilblivelse og overgang til det nye
hierarkiske. For ham maa i udpræget grad Rom være
centret i verdenshistorien, hvad der falder udenfor dets virke
kreds er fremmed, uvedkommende, barbarisk.
Frankrige stod i lange tider som det egentlig kultur
bærende land i Europa. Fuldt saa meget som selve Italien
bar det romerrigets tradition, ogsaa dets sprog var en datter
af latinen; de galliske provinser gik over i Karolingernes
romerske keiserdømme, hvor det germansk-franske efter
haanden taber sig. De germanske folk staar den dag idag
for den ægte franskmand som for romeren som barbarer.
Ikke blot paa almindelig vis i national selvovervurdering af
gammel kultur. Men en aandfuld historiker som Fus tel
de Co ulange fører videnskabelige grunde for den opfatning
af verdenshistorien, at den «folkevandringens» middelalder,
som vi germaner har været vant til at betragte som et helt
folkeskifte, i virkeligheden kun bragte et overfladisk ødelæg
gende indgreb i en i det hele übrudt udvikling. De faatallige
barbarer formaaede ikke at indvirke synderlig paa den grund-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>