- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtyvende aargang. 1911 /
137

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. A. Refsdal: Hans E. Kincks dramaer. Agilulf den vise - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hans E. Kincks dramaer.
gjorde det vanskelig at opfatte ham. De liderlige gjester
med bispen i spidsen har den opgave i dramaet, at deres ut
æskende raaskap skal være bakgrunden som Guidoskikkelsen
og Guidomotivet skal straale imot. Men bispen blev av Voss
gjort til en tandløs, pjattende hallunk, som sa sine replikker
uten brod. Sigurd Asmundsens Ravennafyrste var bedre
utført.
Teatrets selvskrevne Fosca, fru Gyda Christensen, spilte
ikke rollen. Frk. Ingeborg Vibe spilte den. Hun la en na
turlig inderlighet ind i sit spil, som viste at den unge kunst
nerinde kan betroes større opgaver. Men som Fosca la hun
et altfor sterkt eftertryk paa den bløte sorg. Fosca var slet
ikke saa bløt. Det karakteristiske ved hende var begjæret,
som nok kunde resignere, men som var der allikevel. Til
gjengjæld la Tolnæs som Beppo ikke vegt paa nogenting.
Hans sonore organ sendte replikkerne ut i det tomme rum,
uten maal eller med. Den stemningsfulde slutningsscene
mistet derved meget av sin gripende skjønhet.
Selve iscenesættelsen hadde sine feil. Saaledes i sidste
avdeling hvor det forfærdede tjenerskap skulde kaldes ind for
at høre av kongens egen mund, at han vedkjendte sig drapet
paa bispen. Tjenerskapet viste sig sletikke, og følgelig blev
kongens replik ganske hensigtsløs.
Opførelsen viste trods alt, at Kincks drama virkelig er
et scenestykke. Hvad der blev godt spilt, det vil si Guido,
virket mægtig ])aa seiv de mest motstræbende. Og som hel
het virket stykket ved sin egen magt saaledes at der seiv
under de meget uheldige forhold virkelig blev et litet publi
kum som øinet, at man her staar overfor en drama
tisk kraft. Forhaabentlig vender heller ikke teatrets magt
havere længer det døve øre til. «Driftekaren» er det mæg
tigste norske drama efter Ibsen.
April 1910.
/. A. Refsdal
137

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:26:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1911/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free