Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anathon Aall: Verdensanskuelse - I
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tilværende?
Verdensanskuelse.
slike til, og at de ikke bærer sig ad saa og saa? Hvem kan
bevise at Per Degn ikke er en hane?
Og allikevel. Med alle de farer det er ved det subjektive
syn, saa kan det ikke helt undværes i en verdensanskuelse.
Baade det objektive og det subjektive bør gjælde. Et ver
densbillede maa konstrueres ut fra to brændpunkter, likesom
ellipsen. Det ene er naturen, det andet den subjektive per
sonlighet. Hverken det ene eller det andet skulde feile.
Der lages imellem verdensmodeller med bare ett rum.
Med speiler overalt, paa alle vægger, ja seiv opunder taket.
Inde i det rum sitter en eneste: menneskepersonen. Intet
under, at hvor han saa snur sig hen, saa ser han bare ett
væsen, sig seiv. Dette bærer galt avsted. En fuldstændig ver
densanskuelse faar vi ikke bare ved at holde os til «den
menneskelige kvintessens». Vor jord maa agtes for noget
mere end en passagerbaat for menneskelige væsener paa
seilas i verdensrummet. Omvendt kommer en ogsaa til
kort med bare at støtte sig til naturvidenskabelige optegnel
ser. En kjender endnu ikke et hjem, fordi om en har
fotograferet det hus, som hjemmet holder til i.
Men huset er paa en maate del av hjemmet, og denne
del kan en jo ta aller først i øiesyn. Det skal ske her. Vi
skal ta fat ved det objektive utgangspunkt.
Det ligger da et spørsmaal saa at si like for foten:
Hvortor skal der være noget? Like godt kunde det jo
være intet. Ja at ingenting var, det var jo egentlig det
enkleste av de to alternativer: to be or not to be. Det at
være, gir straks to problemer for ett: Det ene problem tingen
seiv, det andet dens aarsak.
Og det blir det første av alle undere: At der overhode
er noget. Vi staar jo paa en maate midt op i det og har
ondt for at tænke os alt borte, os seiv med borte. Men like
nløst er det dette mysterium, at der er til, dette, hint, alt
sammen. At der er, er, er . . . ting, systemer av virkelighet.
Noget realt noget, et indhold som jeg oplever, opfatter;
men som ogsaa er til, likefuldt enten jeg oplever og opfatter
det eller ikke. Et noget som kan ha mig til vidne, andre
Hvad mener vi saa med verden som noget objektivt
75
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>