- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
437

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edv. Bull: Karl Marx. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38 Samtiden 1918
Karl Marx.
men det er siet ikke en nødvendig følge av selve den Hegelske
tænkning; den kan ogsaa med god grund anvendes av den
mest yderliggaaende radikalisme baade i religion og politik.
Hegels system bygger først og fremst paa det 18de aarhun
•dredes fornuft-tro. Mennesketankens principper, den logiske
tænkning, staar i den fuldeste samklang med princippet for
hele verdensutviklingen ; ogsaa den er logisk, og paa grund
av denne overensstemmelsen mellem menneskets fornuft og
verden kan tanken naa til en fuld erkjendelse av selve rin
genes væsen, av det absolute. Det er selve virkeligheten, vi
kan erkjende, ikke bare den form hvori den viser sig for
Tore sanser. Der er altsaa en dyp indre overensstemmelse
mellem virkeligheten og fornuften, som Hegel formulerer i
sætningen om at hvad der er virkelig, har ogsaa fornutt
i sig, og hvad der er fornuftig, har virkelighet i sig.
Denne tankegangen kan naturligvis brukes til at bevise
at alt bestaaende er fornuftig, og derved bli en støtte for
den mest übetingede konservatisme. Men den kan ogsaa
brukes til at bevise at nåar vi erkjender noget som fornuftig,
maa vi ogsaa erkjende at det er virkelig, at det kan realiseres.
Og Hegel lærer videre at alt forandrer sig; det virkelige ut
vikler av sig seiv det uvirkelige ; det som var virkelig igaar,
er uvirkelig idag, og det som er uvirkelig idag, blir virkelig
imorgen. Alle forandringer kan paa den maaten forsvares
som stemmende baade med fornuften og virkeligheten, og
den konservativt-idealistiske Hegelske statsfilosofi kan utnyttes,
av den rødeste radikalisme.
Netop i Marx’ studenteraar i Berlin, sidst i 1830-aarene,
holder det paa* paa denne maaten at danne sig en «ung
hegeliansk» radikal tænkning. Med Ludwig Feuerbach i
spidsen bygger de nye filosoferne op en hel materialistisk livs
opfatning i den skarpeste motsætning til hele den nedarvede
kristendommen, og til denne materialistiske, kristendoms
fiendske gruppen slutter den unge Karl Marx sig av hele sit
oprørske hjerte.
Det er hans første skridt paa veien mot hele hans senere
liv og livsanskuelse. Paa en konsekvent materialisme kan
ham bygge sin historieopfatning, sin økonomiske lære og sin
poMtik; og paa kristendomsfiendskapen føres han til brudd
med staten, til at opgi tanken om en fremtid i det be-
437

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0445.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free