- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
445

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Tysk kunst i nutiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tysk kunst i nutiden.
tidlige manddomsaar, gjenopstod den gotiske aand; han skapte
langstrakte og overslanke skikkelser som synes at stræbe opad
mot renere sfærer. Det var mest kvinder han fremstillet;
der lever en hemmelig erotik og et hemmelig vemod i hans
kvindeskikkelser; altid synes livets melodi at dvæle over en
dunkel, dump undergrund; hans formvilie fornegtet natura
lismen, stræbet mot stil, mot monumentalitet; han har øvet
indflydelse paa mange av de unge.
Berlinerskulpturens mest blomstrende talent er for tiden
Georg Kolbe; han begyndte hos Rodin, skapte figurer og
grupper i levende bevægelse gjennemstrømmet av rumme .
Det er ikke lidenskapens, men lekens bevægelse, altid led
saget av en stor, naturlig vellyd; et element av dans svinger
med. Senere skapte han en eiendommelig yndig ynglinge
type: graciøse epheber av übevisst uskyld og skjønhet. Hans
sidste verker staar under indffydelse av den asiatiske skulp
tur som han har utnyttet med usedvanlig frihet; nu faar
figurerne sin egen rumbegrænsning, utløser sig som en verden
for sig seiv. De fremstilles i ro; de lever i og for sig seiv;
gebærden blir høitidelig stilisert; stille flyter linjerne omkring
legemerne ; fortættet følelse fylder og besjæler formerne. Hans
verk bæres av lyksalig andagtsfølelse, og er fyldt av en skjøn,
dyp inderlig sindsro, som omfatter baade bevinget munter
het og hengiven selvfordypelse.
Ensom lever og’ skaper Ernst Barlach i en mecklenburgsk
landsby, betydelig baade som grafiker og som billedhugger.
Materialet i hans billedhuggerarbeider er træ; hans skikkelser
synes paa en eller anden maate at komme fra den slaviske
verden; det er pilegrimer, vandrere, mødre med sine barn;
alle bundet av lidelse, fyldt av smerte, drevet av en dunkel,
übønhørlig skjæbne; man sporer Dostojewskisk sjæletilstand.
Det er ikke saa meget individer Barlach skaper, det ei
den anonyme masse, den sig evig gjentagende menneske
skjæbne; i hans verkers sterkt sammentrængte former, hvor
træstilens karakter er ypperlig gjennemføit, kommer dette
bundne, tunge væsen hos hans mennesker paa en overbevi
sende maate til uttryk.
Endelig har ogsaa i skulpturen ekspressionismen fundet
indpas; hvad den her tilstræber er «absolut skulptur»; den
reducerer menneskikkelsen til enkle stereometriske grund-
445

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free