- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
123

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros. III. Renæssanse, og utover den —

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eros.
til fordel for et himmelsk kald. Der findes nemlig i menne
skenes sjæl en ensidig kultus netop av familiesamhørighe
ten. Hos mange moderne kvinder, som har mistet høiere
livsidealer, finder man hyppig en ganske umaadelig og übalan
sert dyrkning av morskapet, av deres avkom, som tilslut
uten at vedkommende aner det kan føre til en slags egoisme
med grovere følelsers magt over ædlere og finere. I mange
ytringer av den hellige Elisabeth kommer netop denne følelse
frem, at hendes inderste følelser til barna er skjult egoisme
som maa overvindes for at kjærligheten til det som er mere
og værdifuldere, til det hellige, skal komme sterkere frem.
Den hellige Elisabeths adskillelse fra sine barn er et over
ordentlig skridt, et heroisk skridt, en til Gud viet sjæl, som
mot familiekultus og barneforgudelse vil peke paa de høie
maal, uten hvilket familielivet seiv mister sine lovgivende
idealer og har tapt noget av sin dypere sjælekultur. Ti intet
ødelægger vel mere barn og hindrer dem til et høiere liv
end netop at vokse op i familieegoisme og opdrages gjennem
mødre som intet høiere kjender end sine egne barn. Menne
sker som den hellige Elisabeth med sin hengivelse til den
kristne kjærlighetstanke, som har sprængt familiebaandet, saa
danne skikkelser er trods alt familiens skytshelgenen ti de
bærer en dypere troskap, en mindre selvisk tjenen, en aan
delig omsorg for det huslige liv, som i det lange løp hindrer
familielivets opløsning. Denne Eros forstod Luthers primi
tive natur sig intet paa, og jomfruelighetens værdighet satte
han heller ikke synderlig høit, hvorfor protestantismen efter
ham har den littalmindelige undervurdering av gamle jomfruer.
Alle værdimaal i spørsmaalet om Eros gjør man avhængig
av hvorvidt en kvinde behager en mand eller ikke. Gjen
nem at holde jomfruelighelen høit som en egen livsstandard
der har sin egen lykke, sin egen Eros, har klostret git disse
jomfruer en ring paa fingeren som viser at de eier et høi
ere livsmaal, som mange hustruer ikke kjender noget til,
og hvorav kan vokse en kraft som har sat verden i forundring.
Det er ganske eiendommelig at gjennem renæssansens
individualistiske og hensynsløse imperialisme paa livets for
skjellige omraader støter vi stadig paa tanker fra Platons idéver
den, som staar renæssansen fjernt. Han blev stillet op som
den store motstander til Aristoteles, som middelalderens
123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free