- Project Runeberg -  Samtiden. Skildringar från verldsteatern / 1858 /
554

(1858-1859) With: Martin Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Pressens alster - 17. Svenskt Biografiskt Lexikon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

plastik, måleri, theater-deklamation (deri han tog lectioner af Ludv.
Tieck) och sökte i sitt ”Italien” att hopbinda de skiljaktiga
ele-menterna af den Italienska culturbyggnaden och göra det hela till
ett slags epos, der man ser hufvudfigurerna Rom, Florens, Napoli
och Venedig utpreglade till sina olika karakterer, likväl såsom
medlemmar af en slägt grupperande kring sig de öfriga såsom ”minora
sidera.” — Uti Italien och 99Nord och Söder99 har N. A. lemnat
special-skildringar af konstnärer och konstskolor, utan att i
föregångare hafva haft synnerlig ledning eller af efterföljare ännu
haf-va blifvit undanträngd.

Såsom öfversättare har A. gifvit vår litteratur åtskilligt af
framstående förtjenst. Främst nämna vi Oisians Sånger, der
företalet med kritik rörande Sångernas uppkomst samt noterna vittna
om grundliga studier, förutsättande långvarig och stor flit samt
ofta utmärkt skarpsinnighet. För theatem behandlades Griselda,
Boja och Krona efter Zedlitz, Byrons Sardanapalus, Shakespeares
Hamlet och Köpman i Venedig m. m.

I Frej var A. en af de flitigare medarbetarne, mest i
konstkritik och historia, t. ex. Blackwellska rättegången, en episod ur
den så kallade frihetstidens historia, tecknad efter de i K.
Riks-archivet förvarade handlingar.

Med 1839 upphörde N. A. att skrifva i tidningar. Befordrad
till Kopist i Riksarchivet 1825, förordnades han 1830 till Kanslist
derstädes. 1840 blef han af verkets d. v. Chef, Hans Järta, som
med stor vänskap omfattade honom, föreslagen och af K. M:t
utnämnd till Protokollssekreterare i K. Kansliet. Förordnad 1845
till Actuarie vid detta verk, bestridde han denna tjenst i 7 år; men
då en ny reglering skedde af Riksarchivet, som fick 2 Actuarier,
blef A. nedflyttad till förste Amanuens under 2 nya Actuarier, af
hvilka den ene förut arbetat under A. Han tog då afsked.

År 1844 öfverlemnades åt A. ledningen af K. Theaterns scen
under förste Directören. Man föreslog honom att ega
föredragningen af alla scenen rörande ärenden inom Directionen med
reservationsrätt till protokollet, då hans mening underkändes. Han stod
nu under 6 månader på theatertiljorna den största delen af dagen,
men besvärades aldrig med sittande i directionen.
Verkställighets-åtgärder ålades honom, utan att han ens blifvit hörd deröfver
förut. Han afsade sig snart befattningen.

A. erhöll Sv. Akad:s stora Kongl. pris 1847 och kallades 1848
till L. K, V. och V. Sällskapet i Göteborg.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:52:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtidens/1858/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free