- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
2

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

idealismen förvandlas till dogmatism. Vetenskapslärans innehåll
sam m anfattar han i korthet på följande sätt: förnuftet är ab-
solut sjelfständigt; det är blott för sig, men för förnuftet är
också blott det sjelft f). Detta oaktadt kunde Fichte vid u t-
förandet af sin vetenskapslära icke fasthålla denna idealistiska
ståndpunkt. Orsaken härtill ligger tydligen i den redan från
början af Fichte gjorda obevisade förutsättningen, att m edve-
tandets innehåll är ett produceradt.. Till följe af denna förut-
sättning är nemligen medvetandet icke ursprungligen konkret,
utan en tom enhet, som måste blifva bestäm d, såvida det skall
få något innehåll och der igenom blifva verkligt. Utom med-
vetandet kan, såsom vi nyss sett, enligt Fichtes tanke grun-
den till dess bestämning ej sökas. Det måste således bestäm -
ma sig sjelft, hviiket sker genom en dess ursprungliga hand-
ling (Thathandlung des llewusstseins). Genom en sådan hand-
ling sätter jaget sig sjelft och blifver för sig sjelft. Alen det
nödvändiga vilkoret för jagets eller sjelfmedvetandets verklighet
är en begränsning eller m otsatts, hvarigenom det blifver ett
bestäm dt sjelfmedvetande. Utan denna begränsning skulle dess
verksam het aldrig kunna föras tillbaka till det sjelft, utan hafva
en i oändlighet utåtgående rigtnirrg. Intet sjelfm edvetande, in-
tet jag skulle utan denna inskränkning vara möjligt. Det är
således genom vilkoren för sjelfm edvetandet, som m edvetandets
innehåll begrundas och fram bringas2). Men dennasjelfmedve-
tandets nödvändiga bestäm dhet kan dock ej vidare härledas.
H är slutar all deduction3). Här framträder ock dualismen. Då
Fichte sålunda medgifver att jaget icke kan vara ett verkligt,
1) Zweile Einleitung in dic Wissenschaftslchrc i Philos. Journal von
Fichte u. Niethbammer. 5:ter Hand. pag. 352.
2) IVach der m ssenschaftslehre ist allcs Bewusstsein durch das Selbst-
pewusstsein bestirm nt, d. h. alles, was irn Bewusstsein vorkom m t, ist
durch die Bcdingungon des Sclbstbcwusstseins begriindet, gegeben, hcrbci-
geftihrt. P. a. st. pag. 356.
3) Es ist wic wir seben, aus der Möglichkeit desleh, die ISolwendigkcit
einer Bcsclminktheit tiberbaupt abgeleitet worden, denn sic selbst ist ja, wie
wir sehen, das Bedingende der Icbheit. Hier sonach bat alle Deduction eine
Ende. Die Bestininitheit erscbeint als das absolut ZuTällige, und liefert das
Moss Empirische un^ercr Erkenntniss. P. a. st. pag. 375.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free