- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
5

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En dialektisk framställning af det phenomena vetandet skall
nu utvisa det phenomena m edvetandets väg till det sanna vetan-
det, och såsom en framställning häraf är phenomenologien en
inledning till vetenskapen. Men genom den inre nödvändighet,
hvarm ed denna dialektiska utveckling fortgår, är phenomeno-
logien äfven vetenskap och till sitt innehåll vetenskapen om
m edvetandets erfarenhet ). Phenomenologien har således till
sin uppgift att redogöra för alla de stadier, hvilka själen ge-
nom vandrar för att rena sig till ande, och dess slutpunkt är
den, der ej mera någon m otsatts finnes mellan phenomenet och
väsendet; der m edvetandet således ej har något yttre eller an-
nat emot sig2). Med andra ord kan detta så uttryckas, att
phenomenologien har till sin uppgift framställningen af alla for-
m erna för m edvetandets förhållande till objektet, och till sitt
resultat det rena begreppet om vetenskapen, hvilket förutsät-
ter befrielse från m edvetandets m otsatts3).
Phenomenologien har således att framställa andens ut-
veckling från dunklare fpotentielt) till klarare (actuelt) medve-
tande och visa, att allt, som företer sig såsom något för an-
den yttre, blott har skenet af att vara det, men i sin sanning
tillhör anden sjelf. Härigenom skulle all dualism upphäfvas.
Men Hegel säger äfven phenomenologien vara en vetenskap.
Han måste således anse sig hafva bevisat nödvändigheten af
dess innehåll, hvilket, såsom ofvan är näm dt, utgöres af for-
1) Durch diese Nothwendigkeit ist dicser W cg zur W isscnschaft selbst
schon Wissenscbaft, und nach ihrem Inhalte hictnit W isscnschaft der Er-
fahrung des Bewusstseins. P. a. st. pag. 09.
2) Indem es (das Bcwusstscin) zu seincm wahren Existens sich fnrt-
treibt, wird cs einen Punkt erreichen, auf weleheni es seinen Schein ablcgl,
mit Fremdartigen, das nur for es und als ein anderes ist, behaftet zu sein,
odcr wo die Erscheinung dem Wesen gleich wird, seine Darstellung liicr—
mit mit cben diesem Punkte der eigentlichen Wissenscbaft des Geistes zu-
sammenlalll, und endlich, indem es selbst diess sein W esen erfasst, wird es
die Natur der absoluten Wissenscbaft selbst bezeichnen. P. a. st. pag. 70.
3) Dieser Weg gcht durch alle Formen des Vcrhiiltnisses des Bewusst-
seins zurn Objecte durch, und hat den BegrifT der Wissenschaft za seincm
Resultate. H. W . B. 3. pag. 31. Diese reinc W issenscbaft selzt somit die
Befrciung von dem Gegensatze des Bewusstseins voraus. P. a. st.,£pag. 33.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free