Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Realismens och naturalismens genombrott i litteraturen. Nyidealismen - Nittiotalet och nyidealismen - Gustaf Fröding
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
intimt blandat sig med varandra, att tonen ofta är på en
gång uppsluppet skämtsam och fylld av smärta. Höjdpunkten
av realistisk berättarkonst uppnår Fröding här i dikten
»Mordet i Vindfallsängen». Den innehåller, har man sagt, i
sina få strofer lika mycket som mången brottmålsroman på
flere hundra sidor.
Frödings groteskt målande ordbildningskonst har aldrig
nått högre än i dikten »Bergslagstroll», där hela landskapet,
gruvornas och järnbrukens landskap, tagit gestalt i dessa
troil, som »komma skumpande med dunder och duns», som
ha »armar som stångjärnshamrar och gap som ett hål till
en gruva och snut som en järnlyftskran».
»De satte sig kring milan och stekte sitt tackjärn
och kokade sig soppa på spikar och klackjärn
och mumsade på plog som på höns eller får.»
»Han sade: ’Det är ju vi själva,
som slipa vårt pinostål,
som elden och marterna välva
omkring vårt eget bål;
men låtom oss själva förlåta oss,
så varda vi marterna loss,
och låtom oss aldrig sträva,
och låtom oss aldrig gräva
i gammal synd och skam,
men blott se fram!’»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>