- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
630

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jenny Lind och Kristina Nilsson - Kristina Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skalkaktiga och ystra, det folkligt naiva än för det ömma och
sentimentala eller för det högtragiska allvaret.[1]

Om Kristina Nilsson sades det liksom om Jenny Lind, att
hon »behandlade sin konst som en samvetssak». Inget
förgiftat rykte kunde kasta ens skuggan av ett tadel på varken
hennes eller Jenny Linds privatliv. Som ett par konstens
vestaler vandrade de sin bana fram. När »den rätte» kom,
var »Nordens stolta och blonda valkyria» nära trettiotalet.
Hans namn var Rouzeaud. Han var fransman och ägnade sig
åt affärsverksamhet men hade på samma gång starka
konstnärliga intressen. Hela den förnäma världen talade om
bröllopet, som stod i Westminster abbey med en nästan
sagolik prakt. »Att bli förmäld under Westminster abbeys
ärevördiga valv, förd till altaret av sitt lands minister, att få
mottaga ett diamanthalsband från landets blivande drottning
— det är inte många bondflickor i vår prosaiska tidsålder,
som detta beskärs. Det låter snarare som en hopdiktad
och älskvärt otrolig handling i en operalibretto än som rama
verkligheten», säger en av Kristina Nilssons minnestecknare.

*



Hela världens stora operor formligen slogos om den
berömda sångerskan och skådespelerskan. Till Petersburg
lyckades man förvärva henne för 4,500 kronor per kväll eller nära
1,000 kronor mer än det högsta gage, någon artist dittills
fått vid någon rysk teater[2], och vid sin avskedsrecett
formligen överhopades hon med presenter i guld, silver och
ädelstenar. En av minnesgåvorna utgjordes av en

[1] Man undrar gärna, om de båda »svenska näktergalarna» voro
vänner eller rivaler — eller kanske bådadera? En vårafton 1879
sjöngo de bägge på en soaré hos svenske ministern i Paris. Först lät den
yngre divan höra sin röst — det var innan fru Goldschmidt anlänt. Men
sedan hon kommit och sjungit några svenska romanser, ville Kristina
Nilsson ej låta höra sig mer. Trots den stora åldersskillnaden av 23
år tycks det ha rått ett visst rivalskap mellan de två storheterna, fast
naturligtvis ej alls så, som folk pratade om. De tillhörde ju två olika
tidevarv, och mycket av den moderna musik, som Kristina Nilsson
älskade, var för den äldre konstnärinnan motbjudande, ett avsteg från
den klassiska musiken.

[2] Några år senare, när det var fråga om ett nytt engagemang i den
ryska huvudstaden, begärde hon 18,000 kronor per afton, men
direktionen ansåg sig ej ha råd att bjuda mer än 11,000!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0632.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free