Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXVIII. Den ortodoxa kyrkan och den nyare sektrörelsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bugar s i o* morgon och alton tro gånger iör ikonerna (bilderna),
så att han vidrör golf vet. med pannan, eller åtminstone så att
rvggon hildar en rät vinkel mot henen o. d.
Denna protest mot samvetstvånget, om hvars innebörd
troligen ingen af den tidens separatister hade någon aning,
var en surdeg, som lades i den ryska samhällskroppen, och
dess första verkan var att gifva npphof åt de äldsta
raskolni-kernas1) sekt med dess olika förgreningar.
Delvis ur denna mer eller mindre ortodoxa rörelse och
delvis bredvid och oberoende af densamma har uppstått en
högst märklig och intressant rationalistisk sektrörelse,
hvil-ken alt mer och mer gripit omkring sig, trots den grymmaste
och mest ihållande förföljelse från myndigheternas sida, och
hvilken rörelse utan tvifvel utgör en betydelsefull faktor i den
omdaningsprocess, som försiggår inom det ryska samhället.
De första yttringarne af denna rörelse märka vi redan så tidigt
som 1370, då en prest, vid namn Xikito, och en barberare, vid
namn Karp, gåfvo npphof å strigolnikcrnas sekt (af ordet
stri-fjo/nik — barberare), som förkastade presterskapet,
sakramen-terna och bikten och t. o. m. förnekade bibelns ofelbarhet.
Denna sekt utöfvade dock föga inflytande. Hundra år senare,
eller omkring 1470 uppstod i staden Novgorod de s. k.
»Ju-daiscranias» sekt genom en judisk lärd, vid namn Shkari
eller Sakarias. Denna märkliga sekt, hvilken vann många
anhängare inom den ortodoxa kyrkan, deribland det fria
Nov-gorods siste furste Alexander Olelkovitch, förnekade på strängt
logiska grunder treenigheten, sakramen terna, bilder- och
helgondyrkan och motsatte sig munk-celibatet såsom stridande mot
människonaturen.
Sedermera utvecklade sig inom raskolnikernas sekt,
isynnerhet bland en af dess förgreningar, de s. k. bespopovtsi (de
prestlöse), olika rationalistiska sekter, såsom ehlisterna,
dukho-bartserna och molokanerna m. fl., hvilka alla förkastade den
ortodoxa kvrkan eller t. o. m. betraktade henne tillika med
tsardömet såsom antikrists välde.
I den senaste utvecklingen af sektrörelsen i Ryssland
x) Ordet raskol, som ordagrant betyder söndring, brukas dock mest om
de gammaltroende ocli med dem närbeslägtade sekter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>