- Project Runeberg -  Skämtbilden och dess historia i konsten /
346

(1910) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrike: Montmartreskolan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANKRIKE.

kyrkan, utskrattade och knuffade af en fritänkarförening, och på
konstnärskaféerna — les cabarets artistiques — tjufvar och
gat-slinkor sida vid sida med senatorer och damer ur Frankrikes
högsta familjer. Här ha konstnärerna ena dagen sallad och
en brödkant till middagen för att nästa dag pä Bal des
Quat-z-arts deltaga i den storartade slutna balen för konstnärerna, där
man dricker champagne för därtill af vänner till lifsglädjen
donerade pengar, och där kvinnor i ohöljd skönhet segervisst låta
sig beundras. Man kan förstå, att denna konsekventa
skönhetskult skulle uppbäras af en krets, som mera oroas af ett
teckningsfel än af att en skämtbild skulle råka vara alltför
dekolle-terad, men man begriper också, att hela den konstriktning, som
trifves på Montmartre, endast passar för sädana, för hvilka
skönhetsvärdena verkligen äro så dyrbara, att man för dem vill
låta etiken något maka åt sig. Människans innersta väsen kan
ej uttryckas med en formel. Hon kan ej vara konsekvent.
Fn konsekvent estetisk eller en konsekvent etisk människa vore
ett odjur. »Ja, men litet mera etik kunde ej skada», säger
moralisten. »Hvarför», tänker samtidigt estetikern, »skall alltid
skönhetssynpunkten bli snålast behandlad?» Den frihet för tanken
och för sinnlighetens och skönhetens kraf, för hvilken moralisten
fasar, har fått sin ganska fridlysta plats i vetenskap och konst.
Där dömes efter andra lagar. Reformationens och
kontrarefor-mationens dubbla angrepp på renässansen kunde ej tränga in i de
skvddande trollcirklar man dragit om dessa två områden. Och

J o

med all den aktning man är skyldig en ärlig och öfvertygad
motståndare — han må nu höra till någon af de mycket olikartade
skiftningarna inom svenska statskyrkan eller till den något
konsekventare Loyolas lärjungar eller vara vänsterfrälst nykterist
eller läsare af socialdemokratisk typ, indelande filosofi och
skönlitteratur i »socialdemokratisk», d. v. s. bra, och »borgerlig», d. v. s.
mindre bra — mot alla dessa fiender till konstens frihet kan man
dock glädja sig åt att ha som skydd konstens fridlysta
trollkrets. Därinom förlägger man med nöje Montmartretecknarnas
skämtbilder. Och sedan de väl kommit dit, kunna de
naturligtvis få angripas ur hvilka etiska eller sociala synpunkter som
helst.

346

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 9 02:25:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skamtbildh/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free