Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.
Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om individuell terror
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och revolterande i brottet så som den unge Sven Lidman innan
sin omvändelse skrev hyllningstelegram till en bondfångerska.
En stackars fängelsekund som han sökte heroisera. Men han
var inte ”vänster”. Sedan omvände han sig och blev sin tids
Sven Stolpe.
Jag tycker inte om våld. Jag roas inte av filmer där folk slår
ihjäl varandra. Men om Palme menar att det är för våldets skull
i sig som man bör vara mot den individuella terrorns folk då
hycklar han.
Indokinas folk befriar sig. De använder våld. Deras är ett
rättfärdigt krig men det är krig. Befrielsefrontens kulor dödar.
Dock stöder vi Indokinas folk. Vi anser också att vårt folk har
samma rätt till nationellt självförsvar. Också då skulle det vara
rätt att döda. De revolutioner vi hyllar har inte varit tebjudningar.
1793, 1830, 1848, 1871, 1917, 1949. Nej, inte utan våld.
Det är alltså hyckleri att säga att det är för våldets skull i sig
som vi fördömer den individuella terrorismen. Det är lätt att
hyckla på det sättet. Men det är fel. Ty våld och våld är inte
samma sak.
Det är inte ”hjältar” och ”genier” som formar historien. Det
är folket som är den drivande kraften. Den som – i någon
”vänsters” namn eller i någon ”revolutions” namn – menar att den
individuella terrorn i vissa extrema fall kan vara nyttig därför
att den fungerar som en tändande gnista har fel. Den individuella
terrorn kallas individuell terror inte för att den riktar sig mot en
individ (också i stora nationella befrielsekrig och folkliga
revolutioner blir det ju individer som dör) utan därför att den utförs
individuellt.
Grupperna kring Baader-Meinhof har alltså inte fel bara därför
att Västtyskland inte befinner sig i en sådan situation att där
råder och kan råda väpnad kamp utan även därför att även om
så vore skulle deras handlingar vara reaktionära och enbart tjäna
motståndaren. Ty även i en situation om totalt förtryck innebär
individuella aktioner mot förtryckare (och isynnerhet om
förtryckarna faktiskt är förtryckare och deras död av massorna
upplevs som befrielse) att det politiska motståndet dämpas; att
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>