Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.
Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
.. garantier för ett fritt konstnärligt skapande oavsett
ämnesval.”
Ty som det nu var upplevde Nancy Eriksson att hon led av:
”. . . betänkligheter, delvis av allvarlig natur ...”
Ty hon hade i Sverige nu kunnat iakttaga:
”... ideologiskt färgade framträdanden och värderingar utan
varje samband med de av statsmakterna angivna
ändamålen ...”
Nancy Eriksson har blivit estetiskt illa berörd av Hanns
Karlew-skis skulptur ty:
”Stoffets konstnärliga gestaltning spelar därvid en mycket
underordnad roll om den alls förekommer.”
Men hon var en taktfull kvinna; hon har alltid varit känd för att
vara en taktfull kvinna, och hon ville inte såra Karlewski genom
att nämna hans namn offentligt. Därför skrev hon bara:
”Producenten illustrerade sina teser bl. a. med en järnbur, i
vilken en svensk arbetare satt instängd. Burens galler hade
formen av lätt identifierbara förkortningar: SAP som vid vandring
runt buren övergick i SAF.”
Ty hon var ju inte ute efter att få någon onödig diskussion om
Hanns Karlewskis skulptur. Hon ville blott hjälpa honom och låta
hans konstnärliga verksamhet:
”. .. förankras i en bredare opinion ...”
för att därvid:
”.. . risken för en snedvridning av verksamheten för
ovidkommande syften lättare kunde undvikas.”
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>