Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIX. Stilforvirring
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Arkitekturen var allerede i empiretiden slått inn på
stilefterligningens bane. Men før de klassiske idealer
hadde fått tid til å gro så fast, at de kunde danne
grunnlaget for en ny utvikling, var man allerede kom#
met over i noe helt nytt. Og dermed begynner den
omflakkende søken blandt alle stilarter, som karakteri#
serer tidens arkitektur. Likedan går det også med
industri og håndverk, og fristelsen til efterligning av
eldre tiders arbeide er her ennu større, fordi man der#
ved kan spare tid og penger. Igjen kommer vi til den
økonomiske konkurranse som den viktigste faktor.
Der er også en rekke andre momenter, som spiller
inn; men vi har her iallfall pekt på noen av de vik#
tigste årsaker til den tilbakegang og stilforvirring, som
preger forrige århundres prydkunst.
Når forholdene lå slik an, er det ikke mere enn rime#
lig, at også billedkunsten kom på vidvanke. Løsrevet
fra arkitekturen og uten noen tidssmak som rettesnor,
måtte både malerkunst og skulptur tape sin dekorative
holdning. Tiden fra empiren og frem til år 1900 biir
da først og fremst naturalismens periode. I mangel av
noe virkelig stilideal setter man naturefterligningen op
som kunstens egentlige mål. Ved siden herav spiller
også efterligningen av eldre tiders stil noen rolle. Vi
kan dog la billedkunsten ute av betraktning, når vi
følger tidens stilhistorie i dens forskjellige faser; den
kan bli floket nok allikevel.
Allerede omkring 1830 begynner man å reagere mot
svermeriet for det antikke. Romantikken setter inn med
sin dyrkelse av middelalderen; folk får øinene op for
de gotiske kirkers skjønnhet. Denne interesse for gotik#
ken hadde forresten gjort sig gjeldende på enkelte punk#
ter allerede noe tidligere; vi husker, at Chippendale
hadde anvendt gotiske motiver på sine stoler. Først nu
får den imidlertid mere almen betydning. Restaure#
ringsarbeidenes tid begynner, og ved siden derav går
nybygning; især får tidens kirkebygninger et visst gotisk
tilsnitt. Man festet sig naturligvis især ved det mest iøine#
failende i den gotiske stil, spissbuen, masverket, fialene og
176
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>