- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
175

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIX. Stilforvirring

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fig. 99. «Middelaldergarden» på Verdensutstillingen i London 1851.

Samtidig er det kjøpende publikum blitt et annet enn
før. Med den sterke økonomiske opgang innen borger*
klassen følger også social ærgjerrighet; her har vi da
kundekretsen for alle de dårlige, men prangende imita*
sjoner.

Det er forståelig, at forhold som disse måtte lede til
et smakens forfall over hele linjen. Men ennu har vi
ikke funnet årsakene til, at der ikke blir noensomhelst
felles stil over tidens produkter. Her er det av vesent*
lig betydning, at man nettop på denne tid ophevet laugs#
ordningen. Derved mistet håndverket den gode verk*
stedstradisjon og måtte som industrien bli helt avhengig
av «mønstertegnerne». Og dette var ikke som før kunst*
nere og arkitekter; kunstakademiene sørget for å holde
sine elever borte fra de «lavere kunstarter». I det hele
tatt blir vi vidne til en kunstartenes spesialisering, som
har vært meget farlig for tidens smak. Der blir ikke
lenger noe samarbeide; man føler ikke lenger, at noen
tenker på helhetsvirkningen.

175

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 24 23:16:28 2025 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free