Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1942. Av Gotthard Johansson - Minnes- och retrospektiva utställningar - Separatutställningar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ten, soin av konstnären
testamenterats till Hudiksvalls
museum, hade ett antal
huvudsakligen akvarellstudier i
enlighet med hans i testamentet
uttalade önskan utgallrats till
försäljning och visades
tillsammans med några representativa
större arbeten i Modern konst
i hemmiljö. Årets största
retrospektiva utställning var den,
varmed Konstakademien
hedrade sin under föregående år
avgångne direktör Olle Hjortzberg
på hans 70-årsdag och som
särskilt gav en imponerande bild
av hans dekorativa insatser.
Den gamle
konstnärsförbundaren Elias Erdtmans 80-årsdag
firades med en mindre
utställning i Galerie Möderne.
Separatutställningar.
Det alldeles övervägande
intresset samlade sig
emellertid kring en lång rad
separatutställningar, av vilka många vittnade om att de svenska konstnärerna under
krigsårens nödtvungna avspärrning gjort nya konstnärliga upptäckter i sitt eget
land och sin närmaste omgivning. De båda under året avgångna
akademiprofesso-rerna Isaac Grunewald och Hilding Linnqvist tävlade med varandra att i rik
färgprakt skildra motiv, den förre från sin villa i Saltsjöbaden ocli en sommarresa till
Lappland, den senare från sin ateljé på Söder med en blommande eller snöhöljd
trädgårdsterrass. Bertil Damm, som utnämndes till professor men avled, innan han
hann tillträda sin befattning, gav dessförinnan med en vacker utställning uttryck
åt sin djupa förälskelse i en gammal hälsingebygd och dess präktiga allmogetyper.
Från Torekov och Hallands Väderö hade Martin Åberg hämtat motiv och
inspiration till ett flertal av de besjälade landskapsdikter, som gjorde hans utställning i
Konstnärshuset till en av hans rikaste och mognaste. Med ett urval av sin starkt
romantiska konst invigde David Wallin en ny utställningslokal, Thurestams
konstsalong, som presenterade sig som en av Stockholms största och modernaste. En
utställning i Nationalmuseum av Ossian Elgströms Eddabilder, som utökats med en
ny svit med Ragnaröksmotiv, avsåg att genom en insamling söka till staten
förvärva denna märkliga mytologiska bildserie. Bland Färg och forms medlemmar
framträdde bl. a. Hjalmar Grahn med en vacker utställning av sitt dämpade och
koloristiskt förfinade Stockholmsmåleri. Inom den yngre stockholmska
målargene-rationen vunnos de främsta segrarna av Curt Clemens, vars utställning blev ett
definitivt genombrott för hans subtila färgkonst men även visade honom som en
själfull tecknare, och av Erik Bgström, vars puristiska konst framträdde i en mognad
gestalt. Stora framsteg visade även Helge Franzén och Rune Hagman på en
gemensam utställning i Svensk-franska konstgalleriet, där också Tage Hedqvist gav rika
löften om en utveckling i monumental riktning, som han senare bekräftade genom
sin seger i Bonniertävlingen. Det moderna Göteborgsmåleriet visade sig från sin
Ett hörn av utställningen Konst i Brommahem.
217
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>