- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugonde årgången (händelserna 1942) /
218

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1942. Av Gotthard Johansson - Separatutställningar - Utländsk konst - Grafisk konst - Konstindustri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

koloristiskt mest behagfulla sida hos Tor
Ujurström och en av hans tidigare
Valandelever, Torvald Magnusson. Skånemålaren
Richard Björklund befäste den seger han
vann vid sitt första framträdande i
Stockholm ett föregående år, ännu en av
Halmstadgruppens medlemmar, Axel Olson,
hävdade med en separatutställning sin
egenart inom den surrealistiska
kamratkretsen och av den yngre Skåneskolan
debuterade Bertil Landelius och Olle
Svanlund för stockholmspubliken. En sen
debut gjorde Elly Hemberg, som vid mogen
ålder framträdde med ett förandligat,
starkt syntetiskt måleri, teatermålaren
Harald Garmland debuterade som
stafflimålare i en spirituell, franskbetonad
impressionism och tecknaren Birger E:son Birger visade sig i sitt måleri som en
förfinad kolorist.

Utländsk konst.

Den märkligaste manifestationen av våra under kriget starkt beskurna kulturella
grannlandsförbindelser voro de stora utställningar av dansk konstindustri och
arkitektur, som behandlas nedan under respektive rubriker och som utgjorde svar
på två svenska utställningar i Köpenhamn av konsthantverk och fri konst, den
senare anordnad av Föreningen för nutida konst i Statens museum for kunst. En
samlingsutställning av modern Finlandskonst till förmån för Norges konstnärer,
på sitt sätt ett uttryck för nordisk samkänsla under dessa prövningens år för våra
broderländer, var anordnad i Nationalmuseum, där även en mindre utställning av
huvudsakligen äldre spansk konst ur svenska samlingar ägde rum. Till Helene
Schjerfbecks 80-årsdag hade Gösta Stenman, som genom flera tidigare utställningar
i Sverige introducerat hennes senare, i Finland ännu icke utställda produktion,
anordnat en vacker hyllningsutställning, som även uppvisade flera märkliga nya
arbeten, bl. a. ett par fria kopior efter El Greco.

Isaac Grunewald: Svalka.

Grafisk konst.

I samband med Föreningen Original-Träsnitts 30-årsjubileum anordnade
Nationalmuseum en stor träsnittsutställning, som till en representativ översikt över det
moderna svenska originalträsnittet fogade en ur museets samlingar exemplifierad
historisk återblick på konstartens utveckling. Grafiska separatutställningar
höllos av Reinhold von Rosen, Harald Sallberg och Björn Jonson, av vilka de båda
senare huvudsakligen visade teckningar. Med en ren teckningsutställning framträdde
Reinhold Holtermann. Om det ökade intresset för teckningen vittnade även den
osedvanligt starka anslutningen till Nationalmusei årliga utställning Unga tecknare
och en mindre utställning av tidningstecknare i Rålambshofs konstsalong under
den vitsiga titeln Vi tusch.

Konstindustri.

Årets märkligaste händelse på det konstindustriella området var det
utställningsbyte, som ägde rum med danskarna och som genom tidsomständigheterna kom att
bli ett starkt uttryck för nordisk samhörighetskänsla. Det inleddes på våren med

218

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:08:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1942/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free