- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Trettionde årgången (händelserna 1952) /
161

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teateråret. Av Urban Stenström - Teateralmanack

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hälsingborgs stadsteater gjorde en
hedervärd instudering av Strindbergs
”Dödsdansen” med Ingrid Luterkort
och Åke Fridell. I repertoaren ingick tre
importerade nyheter, varav två tillhörde
årets obligatoriska: Hugh Herberts
”Patty” och Samuel Spewacks
myrkomedi. Den tredje nyheten, W. J.
Hastings sentimentala ”Måsar över
Sorren-to”, kom aldrig längre än till
Hälsingborg. Gunnar Olsson gjorde en lyckad
föreställning av ”Trettondagsafton”.

På Allé teatern hade Yvonne Lombard
ett långt ifrån oväntat genombrott i
”Patty”. Georg Funkquist gjorde en
finstämd iscensättning av N. C. Hunters
”Slott på månen”, där Sven Lindberg
och Barbro Hiort af Ornäs fick många
lovord. På Blanche gjorde Georg
Ryde-berg en uppmärksammad come back i
Clifford Odets ”Come back”.
Boulevardteatern spelade 177 gånger Arthur
Schnitzlers ”Ringlek” i en
publikknipande iscensättning av Bengt Blomgren.
Intimans långkörare var Hasse Ekmans
”Fullmåne” med honom själv och Eva
Henning. På Kammarteatern skapade
Tollie Zellman sensation med sitt
illusoriska spel som avdankad och döende
primadonna i Walentin Chorells
”Ma-dame”. Teatern gav också en svensk
nyhet: Elsa Graves ”Isskåpet”. På Nya
teatern gjorde Bengt Eklund sin bästa insats
hittills i P. Ustinovs ”Överstarnas kärlek”.

På Vasan inledde den nya regimen Karl och Per Gerhard ambitiöst med
Sala-crous ”En fri. kvinna” med Maj-Britt Nilsson i titelrollen. Starkast i ensemblen
på den manliga sidan var Gunnar Björnstrand, som hade ett ovanligt gott år.

Bengt Lagerkvist från Studentteatern startade Teatern i Gamla stan, 40 platser,
och fick beröm för initiativet och för sin iscensättning av Georg Büchners ”Leonce
och Lena”. Studentteatern reagerade mot repertoarens standardisering genom att
ta upp Bert Brechts ”Regeln och undantaget”, och Folkets hus i Göteborg
demonstrerade genom att spela en svensk nyhet av A. Gunnar Bergman, ”Den rätta”.

Doris Svedlund i "I sista rummet” på Dramaten.

T eateralmanack

Kungliga teatern.

6/1 Mästersångarna i Nürnberg.
Gästspel av Torsten Ralf (Walther von
Stoltzing).

11/1 Lohengrin. Gästspel av Torsten Ralf
(Lohengrin).

13/1 Tannhäuser. Gästspel av Torsten
Ralf (Tannhäuser).

17/1 Konsuln. Drama med musik av
Gian-Carlo Menotti. Dirigent: Sixten Ehrling.
Regi: Göran Gentele.

11

161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Feb 3 18:06:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1952/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free