- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1879 /
119

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Leksand. Skizz af Eva Brag. Med afbildning af J. J. Exners tafla «Dalfolk samlade vid ingången till Leksands kyrka»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

så skadad, att han nödgades slipa den. När han
der-efter såg upp, möttes hans blick af det halfannan mil
derifrån aflägsna Leksandstornets spets, som höjde sig öfver
skogen, och full af förbittring slungade han brynstenen
emot detta, för att krossa det och således ändå vinna
vadet. Men dylika försök lyckades aldrig jättarne, och
så nådde ej heller denne sten sitt mål, utan stannade på
Akersgrundet, der den ännu ligger, vittnande om
jättekraft och jättevrede.

Kyrkan är uppförd i en för Sverige främmande stil,
som i någon mån erinrar om Kremls i Moskwa, och en
gammal sägen uppgifver, att hon eller åtminstone hennes
torn uppförts af en ryss eller af en från Ryssland
återkommen svensk. Hon har utvidgats två gånger i söder,
två gånger i norr och en gång i öster, och hvad tornet
vidkommer, så är detta, så vidt kändt är, det tjerde i
ordningen, ty icke mindre än tre dylika ha förstörts af
ljungeld. I kyrkan är särskildt att märka altartaflan, som
föreställer Kristus ätande påskal ammet, den i Leksand
förfärdigade predikstolen, hvilken — såsom Hiilphers säger

— “visar åtskilliga bibliska historier“, dopfunten med
förgyldt bildhuggeriarbete föreställande Jesu dop i Jordan,
kungliga porträtt, monument och minnesskrifter Öfver
lek-sandske kyrkoherdar och deribland en öfver den för sitt
hjeltemod och sin menniskokärlek berömde Elof Terserus
och hans nästan lika namnkunniga maka, den s. k.
Stormor i Dalom.

Det stora templet är för trångt för de
tillströmmande folkskarorna i synnerhet under vintermånaderna,
då många leksandsbor återvänd t hem från sätrarne eller
från andra håll, der de idkat en eller annan binäring
under den blidare årstiden. Men äfven under denna kan
det stundom ej rymma alla dem, som kommit från när
och tjerran, för att lyssna till Guds ord, sådant som det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1879/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free