- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1892 /
215

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dödsrunor (med porträtt) - Karl Gustaf Hellqvist, af Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med det bestämda ämnet: »Ebba Brahe vid fönsterrutan»,
»Gustaf Adolfs lik påträffas efter slaget vid Lützen»,
»Asa-Tor sårar sin son Svade», »Moses’ utsättande» och
slutligen »Gustaf Vasa anklagar Peder Sunnanväder inför
domkapitlet i Vesterås», en synnerligen förtjänstfull tafla, som
förskaffade honom kungliga medaljen.

Detta var 1875. Samma år reste han utomlands, till
Paris, efter att under sommaren ha gjort studier i Visby
till en kommande framställning af stadens plundring af
Valdemar Atterdag.

En vinter uppehöll han sig den gången i Paris, där
han målade »Ludvig den elfte i sin lustgård». Så ett år
hemma i väntan på stipendiet, och då detta tillfallit honom,
ut igen, denna gång till Tyskland.

I München slog han ner sina bopålar och målade där
till en början, förutom några smärre kostymbilder, en stor
duk, framställande »Gretchen med sitt döda barn», som
han sände till världsutställningen i Paris 1878. Där gjorde
han också själf ett besök, som blef särdeles lärorikt. Det
stadgade hans beslut att våga sig på stora ämnen men
öfvertygade honom äfven om, att en konstnär aldrig kan
studera den lefvande verkligheten nog ifrigt, ärligt, kärleksfullt.

Han föraktade nu sin gråa, affekterade Gretchen, som lärt
honom — det är hans eget uttryck — hur man ej bör måla.

Återkommen till München från Paris med friska
intryck af den konstrikedom, han där funnit samlad, började
han, med mera energi än någonsin, en stor komposition.
Det var ett ämne från 1500-talet i Sverige: Peder
Sunnanväder och Mäster Knut, som fängslade föras in i Stockholm
en dag under fastlagen, löjligt utstyrda, med en narr före
och bödelsknektar efter och omringade af en skränande
folkhop. [1]


[1] Taflan såldes för 4,300 mk till en konsthandlare i München,
hvilken afyttrade den åt en amerikanare för 8,000 mk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:21:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1892/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free