- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1898 /
244

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dödsrunor (med porträtt) - Erik af Edholm, af Frans Hedberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de kungliga teatrarnas direktör visa spellistorna att ett
mångsidigt och val ordnadt arbete därstädes ägde rum. På
Stora teatern uppsattes och uppfördes för första gången en
stor mängd af de operor som sedan varit ett stöd för
repertoaren och hvilka ännu i dag bibehållit sig i allmänhetens
gunst. Jag torde bland dem endast behöfva nämna
Afrikanskan, Lohengrin, Tannhäuser, Den bergtagna, Mignon,
Carmen och Aida. At det sedermera mer än tillbörligt
försummade högre skådespelet ägnades mycken omsorg, och
hvarken Shakespeare, Göthe, Schiller, Ibsen eller Björnson
voro då så sällsynta gäster som nu.

Man klandrade visserligen redan då, och man har
äfven sedermera klandrat, att han på den nyförvärfvade
dramatiska scenen lämnade för mycken plats åt den franska
komedien och det tyska lustspelet, och sant är att mycket
som där uppfördes icke hade något värde. Men man har
därvid glömt den tvingande nödvändigheten att skaffa
repertoar åt den särskilda skådeplats som förvärfvades vid
inköpet 1863. Hade de båda scenerna som förut varit
inrymda i en lokal, så skulle helt visst endast ett fåtal af
dessa dagsländor hafva fått plats på den kungliga scenen,
och skola de båda scenerna äfven för framtiden vara
åtskilda, så lära väl klagomålen få lika goda skäl hädanefter
som hittills.

Sedan Erik af Edholm frånträdde sin direktörsplats,
var han ända till de senaste åren den dramatiska scenens
censor, och hans skriftliga utlåtanden öfver de stycken
som lämnades till hans granskning visa nogsamt att den
fint skurna penna som han i yngre år under pseudonymen
M. M. använde i det litterära och konstnärliga kåseriets
tjänst, och med hvilken han under sin direktörstid utförde
så många lediga och förtjänstfulla öfversättningar för teatern,
ingenting förlorat hvarken af sin skärpa, sitt fina
konstförstånd eller sin godmodiga humor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:22:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1898/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free