- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1908 /
118

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dramatiska Teatern och dess betydelse för vår dramatiska konst. Några minnesord af Frans Hedberg. Med 22 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

trian att dragas med, och något statsunderstöd att bära ansvar
för, kunde därigenom hålla sin repertoar på rörligare fot
och låta klassiska stycken som Schillers »Don Carlos»,
Lessings »Nathan den vise» och Moliéres »TartufFe»
omväxla med »Den ondes besegrare», »Perukmakaren och
hårfrisören» och »Dardanell och hans upptåg på landet».
Han spelade själf den ena kvällen gamle Miller i »Kabal
och kärlek» och kvällen därpå »Don Cesar de Bazano»
eller gamle Sjövall i »Ett resande teatersällskap» och
lyckades så väl i konsten att draga publiken till sin teater,
att han redan 1859 kunde låta den undergå en större
reparation, bygga på den ännu en våning, utsmycka den
med. karyatider och pilastrar, samt gifva salongen en
väl-behöflig upputsning och ny inredning. Vid denna salongens
nya utsmyckning uppsattes också Anders Lindebergs
porträtt öfver prosceniet. Det målades af artisten Alexis
Wetterberg, en bror till »Onkel Adam», och de
uppbärande genierna modellerades af bildhuggaren Frithiof
Kjellberg. När sedan teatern blef kunglig dramatisk, sattes
det på åtskilliga håll i fråga, huruvida detta porträtt af
teaterns grundläggare skulle få stanna kvar på sin
upphöjda plats. En och annan allt för ifrig rojalist ansåg
nämligen att den för majestätsbrott anklagade och lifdömde
rabulisten icke gärna kunde få trona så högt öfver den numera
kungliga scenen, och det sattes i gång en ganska stark
agitation för att få bort honom därifrån. Men den som
då tog honom och hans plats i varmt försvar, var teaterns
intendent, Oskar Wijkander, hvilken slutligen gick upp till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:23:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1908/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free