- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
62

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att genomgå sina järnår i det egna pastoratet, där motståndarna genom en
lång rad av anmälningar till myndigheterna sökte komma den nitiske »rätte
läraren» till livs. Men Holmqwist vann slaget. Han och hans
meningsfränder skapade västkustens folkliga fromhetstyp, kärv, men bottenärligt
redbar, ett av kyrksamhetens fastaste bålverk under 1800-talet.

SKIFTANDE RIKTNINGAR. NY SOCIAL INSTÄLLNING.

Den stora nyevangeliska folkväckelsen från 1800-talets mitt ebbade så
småningom ut, kristalliserande sig — bortsett från dess inomkyrkliga
verkningar — i flera, mer eller mindre fast utbyggda frikyrkobildningar, i
främsta rummet Svenska missionsförbundet, baptisternas och metodisternas
samfund. Därtill anslöto sig en rad mindre samfund, delvis av amerikanskt
ursprung. Av större betydelse blev pingströrelsen, vilken under det nya
seklets första decennium under inflytelse från Amerika tog sin begynnelse
i baptistiska kretsar och senare i Lewi Pethrus och Sven Lidman fingo
framstående och inflytelserika ledare. — En särställning intog
Frälsningsarmén, vilken började sin verksamhet i Sverige på 1880-talet. Dess för
dåvarande svenska förhållanden ovanliga metoder väckte först både löje och
stor förargelse. Arméns sociala arbete slog emellertid igenom, gjorde, kan man
nästan säga, publiksuccés. Förföljelsen i begynnelsen slog om i motsatsen.

Som en frukt av folkväckelsen kan man betrakta den nya
nykterhetsrörelsen på rent absolutistisk grundval — ny i förhållande till den äldre,
wieselgrenska. Det amerikanska inflytandet var starkt framträdande. 1879
kom Goodtemplarorden till Sverige, och 1880-talet blev en lysande tid för
nykterhetsordnarna (om dessa se annan uppsats i detta band). Det är rätt
märkligt, att den originella svenska insatsen beträffande en så
världsfam-nande rörelse som Goodtemplarorden på sin tid var, bestod däri, att på
svenskt initiativ det religiösa momentet i densamma trängdes tillbaka. De
svenska ordensmedlemmarna höllo på den religiösa neutraliteten. Man
menade, att det var emot tankefriheten och den religiösa toleransen, att
or-densmedlemmar vid intagningen skulle tvingas att vara med om ceremonier
av religiös innebörd. Nykterhetsrörelsen borde i stället omfatta alla,
oberoende av deras religiösa uppfattning. I själva verket gled den svenska
nykterhetsrörelsen mer och mer över från den personliga, religiöst-etiska
linjen till den allmänt sociala, varvid huvudvikten kom att läggas på statens
nykterhetslagstiftning, icke på den personliga påverkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free