- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
67

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Denna, inte särskilt välvilliga, bild av ett av frälsningsarméns »bullrande och lifliga» möten
tecknades 1889 för »Svenska familj-journalen Svea», som i sin kommentar till bilden
betonar, att det ej ligger i arméns kynne att arbeta i det tysta, och tillägger: »/ dess sätt
att uppträda med dess bullrande musik, dess i ögonenfallande uniformer och dess i
allmänhet pä effekt beräknade tillvägagående, ligger mycket som stöter särskilt de bildade
klasserna för hufvudet och strider mot vad de anse passande». Till Sverige hade rörelsen
kommit sju är tidigare (1882), införd av Hanna Ouchterlony, och räknade nu 6S kärer
med 229 officerare och omkring 5,000 enrollerade soldater. — Träsnitt av okänd konstnär.

till det traditionella dogmatiska systemet, utan till en mycket ömtåligare
punkt, nämligen till själva bibelordet. Kristendom och kyrka måste enligt
hans mening reformeras från sin traditionalism, om icke folk i allmänhet
skulle hamna i religionslöshet och ateism.

Värderingssynpunkten hämtade Fehr från reformationen, från Luther,
rätt förstådd, och det rätta förståndet på Luther ansåg sig Fehr ha funnit
hos den store tyske teologen Albrecht Ritschl: han blev »ritschlian». Tiden
rider fort, och numera har man för länge sedan glömt bort vilket farligt
kättarenamn detta var. En efterföljande tid ser klart den ritschlska
teologiens begränsning, utan att därför förneka dennas stora insats för teologiens
förnyelse. Såsom teolog var Fehr oerhört beläst, men väsentligen
reproducerande. Ursprunglig var han däremot såsom predikant. På den tiden hörde
man gärna predikningar, och det var en sällsynt kvalificerad åhörareskara,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free