- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 10. Kring sekelskiftet /
300

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi äro flitiga och kloka; tro du mig, våra känslor äro mycket friskare där
de ligga hermetiskt förvarade, än edra, som hängas utanför boddörren att
flugsmutsas. Vad är det för snack ni håller med er filosofi; ni tro att den
runnit ur klassisk källa, och då är det bara ren ’upplysning’ hundra år
efter upplysningstiden; den skulle ha gått in som en tidskriftsartikel i en
tysk småstad; ni tyckte att det var stort att gen driva läran om de yttersta
straffen, det gjorde vi redan i skolan; ni leva på de där magra skulorna,
säga ni, ja, min själ, det synes; men vi läsa dem, ty vi behöva dem i examen;
ni tro att tysk syntax är lika med filosofi, men ni vet inte att det finns en
fransk och en engelsk». Det typiska alstret av åttiotalets Uppsalaskildring
gav Geijerstam med romanen »Erik Grane», som berättar om hur en
yngling, som är nära att förgås under trycket av det råa studentlivet och den
föråldrade universitetsundervisningen, till sist räddade sig ut i det
praktiska livet. Boken innehåller följande karakteristiska utfall mot den
traditionella idealiserade bilden av den uppsvenska universitetsstaden: »O,
Uppsala, Uppsala. Hur månget törstande begär efter vetande har du icke
uttorkat! Hur mången käck, ungdomlig förhoppning har icke slagit sin
vinge blodig av förtvivlan över att hans bästa år till ingen nytta förnötts
inom dina trånga murar! Vem räknar dina offer, och vem täljer den nöd.
som tyst förtvinar, under det att dina officiella sångare och skåltalare prisa
livets vår och ljugande idissla sitt falska: ’Inga stormar i vårt hjärta bo’».
För Lunds räkning kunna nämnas Axel Lundegårds debutnoveller »I
gryningen» (1885) och Ola Hanssons romaner »Resan hem», »Före
äktenskapet» och »En uppfostrare», visserligen skrivna under nittiotalets första
hälft men helt bestämda av åttiotalets syn på det traditionella universitets-

FACSIMIL VID DENNA SIDA. August Strindberg var också dramatisk författare av för
Sverige ovanliga mått, och han är en av de mycket få svenskar, som blivit spelade på
kontinentens scener; i Tyskland var Strindbergs namn länge det vanligaste på
teateraffischerna. Svårare hade han att slå igenom här hemma (nationalscenen har först •—
1939 framfört hans mäktigaste drama, »Gustaf Vasa»/) och denna brist på uppskattning
föranledde honom 1907 att tillsammans med August Falk starta Intima teatern vid
Barnhusgatan med uppgift att spela hans egna pjäser. Här uppfördes också till 1912 en stor
del av Strindbergs dramer, däribland hans senare, i en av Maeterlincks stämningsdramatik
påverkad stil för teatern skrivna kammarspel. Intima teaiern, vars drift slukade mängder
av pengar, bars upp av ett hänfört intresse hos alla de medverkande, och det arbetades
intensivt —- man ser det bl. a. å denna affisch från 1908, som för en lördag—söndag bjuder
på inte mindre än 5 olika pjäser. Teatern lade, trots sitt experimenterande med nya
dramatiska uttrycksformer och nya scenarrangemang, särskilt an på populära föreställningar
med billiga biljettpriser. — Kungliga biblioteket.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/10/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free