- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
97

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kyrkan och klosterväsendet. Av Erik Floderus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De ovan omtalade
missionärerna, som kristnat
Sverige eller delar därav,
blevo också föremål för
dyrkan. Egendomligt nog
synes Ansgars minne icke
länge ha levat kvar. De
senare missionärerna blevo
lokal helgon i olika delar
av landet. S:t Sigfrid, som
i legenden framställes
såsom den som omvänt hela
Sverige till kristendomen,
åtnjöt en mera vidsträckt
dyrkan, vanligen avbildad
med de tre medhjälparnas
huvuden i en korg eller
ett ämbar (Växjöstiftets
vapen).

Intet nordiskt helgon
blev så vida bekant och
dyrkat som den helige
Olof, den norske
konungen Olav Haraldsson. I hela
norra Europa var han känd; runt omkring Östersjön upprestes Olof skyrkor.
Särskilt ansågs han vara gotlänningarnas skyddspatron, och handelsmän
från Gotland uppreste åt hans ära en kyrka i Novgorod. S:t Olof syntes
i folkets medvetande vara en förnyelse av bondeguden Tor, dennes
hammare blev Olofs yxa, och jätten, som Tor drabbar, förvandlades till trollet
vid Olofs fötter. (Se om Olofskällor bd 1 av detta verk, sid. 327.) Liksom
för S:t Göran hade man även efter reformationen stor vördnad för S:t Olof,
och hans dyrkan levde segt kvar t. ex. i Skåne.

Över hela landet men främst i Uppland intog S:t Erik vid sidan av
S:t Olof det främsta rummet bland de nordiska helgonen. Enligt legenden
blev konung Erik (Jedvardsson) överfallen och halshuggen, när han åhörde
en mässa i Östra Aros, det nuvarande Uppsala. Hans ben vilade först i
biskopsskyrkan i (Gamla) Uppsala men överfördes 1373 till domkyrkan i

På det praktfulla altarskåpet i Köpings stadskyrka
finnes en bild av »S:t Olofs seglation», en mirakulös
seglats, som helgonet företog delvis över land.

Sv. folket genom tiderna II. — 7.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free