- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
109

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kyrkan och klosterväsendet. Av Erik Floderus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kor och kapell, i Uppsala
minst 10 och i Visby minst
17, i Lund än flera.

Kyrkan hade fått makt
över folket. Den ingrep
i den enskildes liv från
vaggan till graven på ett
sätt, som vi ha svårt att
sätta oss in i. Man måste
ovillkorligen lyda Gud och
foga sig i den ordning,
hans tjänare på jorden
voro satta att
upprätthålla. Men man måste också
taga hänsyn till de gamla
förhållandena och
institutionerna, rätta sig efter
lagmannen, lyda konungen
och dem, han satt i sitt ställe. Det var icke alltid lätt att förena så många
olika hud, och konflikter uppstodo även.

Kyrkan ville upptaga alla i sitt sköte och verkade härför med olika
medel, av vilka de viktigaste voro sakramenten: dopet, nattvarden,
konfirmationen, boten, sista smörjelsen, prästvigningen och äktenskapet. Den som
försummade att komma i åtnjutande av dessa, var dömd till evig
förtap-pelse. För folkets höjande i kulturellt och moraliskt avseende bekymrade
sig kyrkan icke i första hand. Undervisningen var inriktad på att utbilda
präster. Om man bortser från det ofta fint bildade högre prästerskapet,
stodo prästerna lågt i bildningshänseende, och ofta lämnade deras moral
som nämnts även en hel del övrigt att önska. Under dessa förhållanden
hade de knappast några möjligheter att påverka folket i förädlande syfte.
Så mycket större blev i stället den betydelse, klostren fick i detta avseende.

När nordborna från långt avlägsna byar besökte kyrkor
medförde de, enligt Olaus Magnus, ur vars »Historia»
detta träsnitt är hämtat, armborst, för att freda sig för
vilddjur, svärd, för att möta våld med våld, och yxa,
för att undanrödja nedfallna träd. Vapnen lämnades i
kyrkans förhus, därav namnet vapenhus. Inne i
kyrkan ses den andäktigt bedjande församlingen: längst
till vänster en man med radband. Ett stort sådant
innehöll 15 större pärlor för Fader vår och 150 mindre
för Ave Maria.

KLOSTERVÄSENDET.

Västerlandets äldsta klosterorden grundades på 500-talet av Benedikt av
Nursia. Ur denna orden, benediktinorden, utvecklade sig omkring år 1100
cistercienserorden, uppkallad efter det första klostret Cistercium eller Ci-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free