- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
226

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Studier och lärdom. Krönikor och folkvisor. Av Bror Olsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skolor och till att samla de få bevarade fragmenten av tradition, som finnas
kringströdda här och var. Genom de upplysningar, Sveriges siste katolske
ärkebiskop Johannes Magnus lämnar i sin »Historia metropolitanae
eccle-siae», kunna vi dock göra oss en ganska god föreställning om hur en svensk
skolpojkes studietid förflöt under den senare medeltiden. Johannes Magnus
var född i Linköping 1488, men eftersom släkten härstammade från
Västergötland, inskrevs han sjuårig 1496 i det egentliga Sveriges äldsta
katedralskola i Skara. I fjärde eller den lägsta klassen — man räknade då i
motsatt ordning mot nu — fick han göra bekantskap med Donatus’ latinska
formlära, Catos sentenser och den latinska katekesen, Fader vår,
trosbekännelsen, änglahälsningen (Ave Maria) och de tio buden, samt kyrkosång. I
den följande klassen eller den tredje uppifrån räknat — även den tvåårig
— fick han i Alexanders de Villa Dei »Doctrinale» — därför att den var så
svår kallades den, som förut nämnts, allmänt »själens pinobänk» — inhämta
reglerna för ords »åtskiljande och styrande» och dessa reglers tillämpning
i praktiken. I andra klassen inlärdes syntaxen, och i den första eller sista
gällde det att tillämpa, vad som inhämtats i de föregående, för versskrivning
och dylikt samt lära logiken. Efter denna åttaåriga kurs plus
koravdelningens tvååriga kurs, under vilken han förvärvade kunskap i bibeln och
kyrkorätten, var Johannes Magnus i stånd att författa det prov, som krävdes
för att få fortsätta studierna. Det bestod i en avhandling på latin »om att
vishetens väg bör taga sin begynnelse med Herrens fruktan», vilken under
två timmar föredrogs utan koncept under citerande av bevisställen ur bibeln
och kyrkorätten. Provet vittnar om att den utbildning, domskolorna gåvo,
icke var så bristfällig, som man utifrån senare protestantisk uppfattning
velat göra gällande. Efter dessa studier fullbordade Johannes Magnus sin
utbildning genom resor till universitet i Tyskland, Frankrike och Italien.

STADSSKOLOR.

Jämte domskolorna funnos i Sverige under medeltiden även stadsskolor.
Den äldsta upprättades redan på 1100-talet i Visby, och därefter följde
sådana i tio andra städer i det egentliga Sverige, och i de då danska
landskapen funnos åtminstone sex. Dessa skolor voro lägre trivialskolor med
1—3 klasser, och undervisningen torde ha liknat den, som gavs i
domskolorna på motsvarande stadium. Delvis hade undervisningen ett annat syfte,
eftersom stadsskolorna närmast avsågo att ge lärjungarna färdighet i läs-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free