- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 4. Den yngre Vasatiden /
142

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

cess, varigenom t. ex. de
mångskiftande naturväsendena alltmer
fram-stodo som djävulens redskap, ja till
slut i viss mån som uppenbarelser
av djävulen själv. Men härvidlag
kan en jämförelse med
förhållandena i andra länder vara av intresse.
Denna demonisering gick hos oss
aldrig så långt och trängde framför
allt ej på samma sätt ned hos
allmogen som t. ex. i Tyskland. Man kan
hos oss ännu i våra dagar på många
håll få höra skildringar, där
naturväsendena, t. ex. de underjordiska,
skildras såsom indifferenta i
förhållande till det kristna
syndighetsbe-greppet; såsom tillhörande en värld,
för vilka djävul och helvete ej gälla.
Undersöker man sådana sägner om
naturväsen, vilka ha en stor utbredning även utanför vårt lands gränser,
så visar det sig i ett flertal fall, att samma sägen, som inom det nordiska
området handlar om sjörået, skogsrået el. dyl., i Tyskland liksom även på
andra håll av kontinenten hänföres till djävulen, ett förhållande, som
naturligtvis i vissa avseenden även färgar av sig på sägeninnehållet i övrigt.

Efter denna lilla parentes beträffande en sägengrupp återvända vi till
den svenska ortodoxiens bekämpande av folktron. Man kunde kanske ha
väntat sig, att denna målmedvetna och energiska kamp skulle ha burit frukt,
att folktron skulle ha utrotats. Men som nyss antytts, så visar ju ej minst
det så sent som under de sista årtiondena insamlade materialet i våra
folk-minnesarkiv, att verkan ej blev den åsyftade. Ja, i många fall blev
resultatet närmast det motsatta. Kampen mot folktron bidrog i viss mån till att
så att säga konservera denna tro. Genom det ständiga predikandet i tal
och skrift, genom förhör, rättegångar och stränga domar fick visserligen
en stor del av allmogen så småningom klart för sig, att dessa seder och
bruk och denna tro, som man ärvt från sina fäder, var syndig, men
samtidigt drog man den slutsatsen, att allt detta gamla ju i varje fall måste
existera och att det var ett utflöde av hemliga, mäktiga krafter, som man i

f

&

*



* %

ec.

Formellapp från Kolmården i Östergötland
Den är avsedd att klippas sönder och att
under 8 dagar intagas bit för bit mot frossan.
Ordet calmonic är en genom ofta upprepade
avskrivningar uppkommen feltolkning av
Co-loman, namnet på en abbot, som 1012 dödades
i Österrike och sedan blev ett för sjukdomar
ofta anropat helgon. — Den lilla magiska
lappen skänktes 1890 till Nordiska museet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/4/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free