Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonsten genom tiderna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Likaledes förbrukades för
inredningsarbetet på Vadstena slott bl. a. följande färger
ocb material: Fint Guld, Twrst Guld, Twrst
Sölff, Sinobell, Saffran, Bomuldh, Äkergield,
Berg Grön, Brun Roth, Skitgieldh,
Bly-gieldh, Spansk grönth, Bly huit, Rotzill,
Sölffuerglädh, Bolij, Operamenth, Alundh,
Ferniza, Linolja, Olioblå, Wattenblå, Mynia,
Kopp Röck Limb, och Suartebysser.
Att de målade fasaddekorationerna på
Kalmar och Gripsholm inte voro de enda i
sitt slag framgår även av bevarade och
funna fragment samt litterära anmärkningar.
På samma sätt kan man vara säker på, att
dylika målningar icke alltid inskränkte sig
till skulpturimitation i grisaille på
fasad-putsen. Således använde 1578 Lucas
Stenhuggare ”till att polera stenar med på
Stockholms slott ocker gell, spans grönnit
och senober”. Ehuru det inte är alldeles
säkert, att denna skulptur satt utomhus, vet
man dock bestämt, att Stockholms slotts
inre borggård varit prydd med målning, och
vid de senaste undersökningarna av gamla
slottet fann man på norra fasadmuren
under Lejonbacken rester av dekoration i
kalkfärg. Analogt var förhållandet med
Svartsjö slott, och om Stockholms gamla rådhus
vid Stortorget, som reparerades under
Johan III:s tid förtäljer Messenius i sin
rimkrönika:
”Gaveln som vetter torget åt
med vers och målning har skön ståt”
Av samtida uppgifter erfar man också att
arbetet på rådhuset till största delen
fullbordades under 1570-talet under ledning av en
av konungens mest betrodda män, Anders
Målare. Först 1603 tycks versen ha skrivits;
det året fick nämligen Nils Målare betalt för
”bokstäver han skrev ut på gaveln”.
När Nyköpings slott för ett tiotal år
sedan restaurerades, upptäcktes på det 8. k.
Porttornet fasaddekorationer från
1570-talet, vilka visade sig vara utförda i en enkel
agraffitoteknik med gul och brun färg.
När det gäller målade
rumsdekoratio-ner från 1600-talets tidigare skede, så äro
dessa relativt fåtaliga.
Byggnadsverksamheten på de kungliga slotten och borgarna
var vid denna tid till största delen avslutad,
och de enskilda bostäder, som inreddes då,
ha i de allra flesta fall blivit mer eller
mindre ombyggda och omändrade i senare tid.
De stora krigen och överhuvudtaget de
oroliga förhållanden förde med sig, att
byggnadsverksamheten i allmänhet var
obetydlig, särskilt i början av 1600-talet.
Tack vare ett nyligen genomfört
restaure-ringsarbete kan vårt land dock framvisa en
ståtligt dekorerad interiör från detta
århundrades början, nämligen riddarsalen
i Torpa slott, troligen daterad år 1607.
Taket är ett enkelt bjälktak, där både
bjälkarna och den mellan dessa liggande
takpanelen målats i limfärg med fylliga
ran-kor i grått och svart mot vit botten.
Väggarna äro helt vitkalkade och strukna al
secco med en draperibård nere vid golvet.
En rik och fantastiskt formad dekoration,
imiterande stenskulptur, utbreder sig kring
dörrarna och fönstren. Här visar sig en
be-slagsliknande ornamentsform, som just i
början av 1600-talet var högsta mode. På de
fria väggytorna skönjas silhuetter av
jättestora hjortar och jagande hundar.
Även i Sjösa gamla herrgård i närheten
av Nyköping finner man en målad
rumsin-teriör, som kan dateras till början av
1600-talet. Det är ett välvt, vitkalkat rum, vars
målningar äro utförda i röd kalkfärg, med
likaledes här en målad draperibård nedtill.
Målningarna äro emellertid starkt skadade.
De låga väggarna indelas i kvadratiska fält
med schablonmässigt målade landskap, som
dock förnyats på 1700-talet. I valvet och
16
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>